Vaativa moniammatillinen tuki
Nyckelord:Vi beklagar att den här sidan ännu inte är översatt till svenska. Webbplatsen är fortfarande ofullständig.
Vaativa moniammatillinen tuki on vammaiselle henkilölle, häntä tukeville läheisille ja hänen kanssaan läheisesti työskenteleville ammattilaisille annettavaa tukea, joka edellyttää erityistä ammatillista osaamista ja moniammatillista yhteistyötä. Sitä tarjoaa vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmä.
Vaativa moniammatillinen tuki on palvelukokonaisuus, jolla pyritään vastaamaan sellaisiin haastaviin tilanteisiin, joihin ei ole löydettävissä ratkaisua yksittäisistä palveluista tai yksittäisten ammattilaisten tuella.
Vaativan moniammatillisen tuen palveluita toteutetaan ensisijaisesti omaan toimintaympäristöösi, kuten kotiisi tai päiväaikaisen toiminnan yksikköösi.
Moniammatillisen asiantuntijaryhmän tehtävänä on yhdessä vammaisen henkilön ja tarvittaessa hänen läheistensä tai lähityöntekijöidensä kanssa selvittää henkilön vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen liittyviä ongelmia sekä tukea löytämään sinun tilanteeseesi sopia ja etusi mukaisia ratkaisuja haasteisiisi.
Vad kostar det?
Vaativa moniammatillinen tuki on sinulle maksutonta. Jos palvelu toteutetaan laitospalveluna, tästä peritään kohtuullinen ylläpito- ja ateriakorvaus.
För vem?
Voit saada vammaispalvelulain mukaisia erityispalveluita, jos tarvitset vamman tai sairauden aiheuttaman pitkäaikaisen tai pysyvän toimintarajoitteesi vuoksi välttämättä tukea ja apua arjessa toimimiseen. Näitä palveluja ja tukitoimia järjestetään sinulle silloin, jos et saa riittäviä ja sopivia palveluja minkään muun lain nojalla. Vammaispalvelut on tarkoitettu täydentämään muita sosiaali- ja terveyspalveluita.
Voit saada vaativaa moniammatillista tukea, jos olet vammaispalvelulain tarkoittama vammainen henkilö ja sinulla on erityisiä vammaasi liittyviä haasteita, joiden vuoksi
- Tarvitset perusoikeuksiesi, osallisuutesi tai itsemääräämisoikeutesi toteutumiseksi erityistä ammatillista osaamista ja yhteistyötä,
- Sinulla on vaikeita vammaan liittyviä kommunikoinnin, vuorovaikutuksen tai käyttäytymisen haasteita, jotka uhkaavat omaasi tai muiden ihmisarvoa, terveyttä tai turvallisuutta,
- Sinulla on rajoitustoimenpiteitä, joiden käytön ennaltaehkäisy ja vähentäminen vaatii moniammatillista osaamista.
Gör så här
Vammaispalvelujen asiakkuuteen tullaan yksilöllisen palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Uudet asiakkuudet ohjautuvat vammaispalveluihin asiakasohjaus Soihdun tai ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauksen kautta. Palvelutarpeen arvioinnissa arvioidaan ensin sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden sopivuus ja riittävyys, jonka jälkeen arvioidaan tarve vammaispalvelulain mukaisille palveluille.
- Jos haet vammaispalvelujen asiakkuuteen ensimmäistä kertaa ja olet alle 65-vuotias, ota yhteyttä oman asuinkuntasi Soihtu-tiimiin puhelimitse, Varha Apin kautta tai täytä lomake: Ilmoitus/yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi (huoli-ilmoitus).
- Jos olet yli 65-vuotias, voit ottaa yhteyttä ikääntyneiden asiakasohjaukseen puhelimitse tai yhteydenottolomakkeen kautta. Ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauspuhelin palvelee arkisin suomeksi p. 02 262 6164 (klo 9-15) ja ruotsiksi p. 02 262 6174 (klo 9-12).
- Jos sinulla on jo asiakkuus Varhan vammaispalveluissa, ja olet hakemassa sinulle uutta palvelua tai muutosta sinulle jo myönnettyyn palveluun, voit ottaa yhteyttä sinulle nimettyyn Varhan vammaispalvelujen työntekijään tai täytä vammaispalveluhakemus. Vammaispalveluhakemus on tarkoitettu jo asiakkuudessa oleville vammaispalvelujen asiakkaille.
Mikäli et tiedä keneen olisit yhteydessä, voit ottaa yhteyttä alueesi vammaispalvelutoimistoon tai vammaispalvelujen palveluohjaukseen. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen vammaispalveluista saat tarvittaessa apua ja neuvontaa palveluun ja sen hakemiseen liittyen.
Liitä hakemukseen terveydenhuollon selvitys tai lausunto, joka kuvaa tämänhetkistä terveydentilaasi ja sitä, miten toimit ja millaista apua tarvitset arjen tilanteissa. Parhaiten arvioinnin tueksi soveltuu sellaisen hoitavan tahon lausunto, jossa tunnetaan tilanteesi parhaiten. Lausunnon tulisi olla mahdollisimman tuore, enintään vuoden vanha. Vammaispalvelujen työntekijä neuvoo sinua tarvittaessa terveydenhuollon tietojen toimittamiseen liittyvissä kysymyksissä.