Hoppa till huvudinnehåll

Lyhytaikainen huolenpito asumisyksikössä

Nyckelord:

Vi beklagar att den här sidan ännu inte är översatt till svenska. Webbplatsen är fortfarande ofullständig.

Lyhytaikaiseen ympärivuorokautiseen palveluasumiseen on mahdollisuus silloin, jos asut kotona ja sinua hoitaa omaishoitajasi tai muu läheinen ja tarvitset tukea omatoimisuuden ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Lyhytaikaishoidon tavoitteena on tukea kotona asumista mahdollisimman pitkään.

Lyhytaikaishoito on suunnitelmallista ja sitä voidaan toteuttaa joko säännöllisesti tai tilapäisesti ja palvelua voidaan järjestää esimerkiksi omaishoitajan vapaiden ajaksi tai vammaispalvelulain mukaisena lyhytaikaisena huolenpitona. Lyhytaikaishoitoa voidaan järjestää myös nopeasti esimerkiksi sinusta huolehtivan henkilön äkillisen sairastumisen vuoksi, jos se vaikuttaa ratkaisevasti kotona selviytymiseesi. Sinun ja perheesi yksilöllinen tarve ratkaisee sen, miten lyhytaikainen huolenpito käytännössä toteutetaan.

Vad kostar det?

Vammaispalvelulain ja kehitysvammalain mukaiset erityispalvelut ovat maksuttomia. Asumisesta peritään kuitenkin tilapäishoitoon kuuluvat kustannukset, kuten ylläpito- ja ateriakustannukset.

För vem?

Voit saada vammaispalvelulain mukaisia erityispalveluita, jos tarvitset vamman tai sairauden aiheuttaman pitkäaikaisen tai pysyvän toimintarajoitteesi vuoksi välttämättä tukea ja apua arjessa toimimiseen. Näitä palveluja ja tukitoimia järjestetään sinulle silloin, jos et saa riittäviä ja sopivia palveluja minkään muun lain nojalla. Vammaispalvelut on tarkoitettu täydentämään muita sosiaali- ja terveyspalveluita.

Lyhytaikaista huolenpitoa ympärivuorokautisessa asumisyksikössä voidaan tarjota silloin, kun palvelulla tuetaan omaishoitajan jaksamista ja järjestetään omaishoitajan lakisääteisiä vapaapäiviä tai vammaisesta henkilöstä huolehtiva läheinen on estynyt omaan elämäänsä liittyvien tehtävien tai levon ja virkistyksen vuoksi huolehtimaan vammaisesta henkilöstä ja hänen päivittäisestä avuntarpeestaan.

Gör så här

Vammaispalvelujen asiakkuuteen tullaan yksilöllisen palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Uudet asiakkuudet ohjautuvat vammaispalveluihin asiakasohjaus Soihdun tai ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauksen kautta. Palvelutarpeen arvioinnissa arvioidaan ensin sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden sopivuus ja riittävyys, jonka jälkeen arvioidaan tarve vammaispalvelulain mukaisille palveluille.

  1. Jos haet vammaispalvelujen asiakkuuteen ensimmäistä kertaa ja olet alle 65-vuotias, ota yhteyttä oman asuinkuntasi Soihtu-tiimiin puhelimitse, Varha Apin kautta tai täytä lomake: Ilmoitus/yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi (huoli-ilmoitus).
  2. Jos olet yli 65-vuotias, voit ottaa yhteyttä ikääntyneiden asiakasohjaukseen puhelimitse tai yhteydenottolomakkeen kautta. Ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauspuhelin palvelee arkisin suomeksi p. 02 262 6164 (klo 9-15) ja ruotsiksi p. 02 262 6174 (klo 9-12).
  3. Jos sinulla on jo asiakkuus Varhan vammaispalveluissa, ja olet hakemassa sinulle uutta palvelua tai muutosta sinulle jo myönnettyyn palveluun, voit ottaa yhteyttä sinulle nimettyyn Varhan vammaispalvelujen työntekijään tai täytä vammaispalveluhakemus. Vammaispalveluhakemus on tarkoitettu jo asiakkuudessa oleville vammaispalvelujen asiakkaille.

Jos et tiedä mitä palvelua sinun kannattaisi hakea tai tarvitset muuta ohjausta ja neuvontaa vammaispalveluista, voit olla yhteydessä alueesi vammaispalvelutoimistoon. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen vammaispalveluista saat tarvittaessa apua ja neuvontaa hakemuksen täyttämiseen ja siihen, millaisia liitteitä hakemaasi palveluun liittyen tarvitaan.

Liitä hakemukseen terveydenhuollon selvitys tai lausunto, joka kuvaa tämänhetkistä terveydentilaasi ja sitä, miten toimit ja millaista apua tarvitset arjen tilanteissa. Parhaiten arvioinnin tueksi soveltuu sellaisen hoitavan tahon lausunto, jossa tunnetaan tilanteesi parhaiten. Lausunnon tulisi olla mahdollisimman tuore, enintään vuoden vanha. Vammaispalvelujen työntekijä neuvoo sinua tarvittaessa terveydenhuollon tietojen toimittamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Servicekanaler

Koskikoti

Kotikulta, Raisio

Servicebyrå för handikapp, Salo

Servicebyrå för handikapp, Somero

Vammaispalvelutoimisto, Kaarina

Vammaispalvelutoimisto, Loimaa, Oripää