Länkstig
eHälsoservice
eHälsoservice är en e-tjänst mellan dig och din hälsostation. Tjänsten används i primärhälsovården i Åbo, Nådendal, Pargas, Kimitoön, Loimaa och Oripää. Omfattningen av tjänsterna beror på den vårdande enheten.
En störning i inloggningen till eHälsoservice har upptäckts som innebär att det inte nödvändigtvis går att logga in i tjänsten. Programleverantören utreder orsaken till störningen. Vi ber om ursäkt för olägenheten.
Andra kontaktkanaler till serviceställena fungerar normalt.
Avtal för elektroniska tjänster
Användningen av elektroniska hälsotjänster förutsätter att du har en kundrelation och att du har ingått ett serviceavtal. Anvisningar för hur du gör ett serviceavtal hittar du nedan.
Gör ett avtal i eHälsoservice
Du hittar avtalsblanketten för skötsel av ärenden elektroniskt under Blanketter i portalen eHälsoservice.
- Logga in på eHälsoservice.
- Välj "Blanketter" i menyn till vänster.
- Välj "Avtalsblankett för skötsel av ärenden elektroniskt".
- Fyll i blanketten och klicka på "Nästa" längst ner till höger på blanketten.
- Granska blanketten och klicka på "Skicka" längst ner till höger på blanketten.
Använd blankett för utskrift
Du kan också använda en blankett som kan skrivas ut. Den ifyllda blanketten returneras i så fall till det verksamhetsställe som du vanligen besöker, till exempel din hälsostation.
Logga in på tjänsten
Du kan logga in i servicen antingen med bankkoder eller med mobilcertifikat. Servicen är avgiftsfri.
Tjänster som finns på eHälsoservice
Det finns en tidsbokningstjänst, en meddelandetjänst och en blankettjänst. Du kan också uppdatera dina basuppgifter och kunduppgifter i tjänsten.
Meddelandetjänsten är avsedd för icke-brådskande kommunikation mellan dig och en yrkesperson inom hälsovården. Meddelandetjänsten används inte ännu vid alla enheter.
När du svarar på en fråga som ställts via meddelandetjänsten används dina hälsouppgifter som finns i patientdatasystemet. Meddelandena sparas i patientuppgiftssystemet.
Meddelandetjänsten används vid:
- rådgivningarna i Åbo
- diabetesmottagningen i Åbo
- hälsostationerna i Åbo
- hälsostationen i Pargas
- hälsostationen i Kimitoön
Via tidsbokningstjänsten kan du reservera en ny tid, avboka, flytta tidsbokningar som du har gjort via tjänsten. Våra elektroniska tidsbokningstjänster är begränsade. Omfattningen av tidsbokningstjänster beror också på hälsovårdsenheten. Använd andra tidsbokningskanaler om du inte hittar en lämplig tid via tjänsten.
Laboratorietid till provtagningsplatser på Åucs Laboratorier kan bokas elektroniskt via denna länk: Boka tid på nätet.
Samtidigt kan du ha högst tre tider bokade.
Via blankettjänsten kan du tillställa de professionella inom hälsovården dina uppgifter. Via blankettjänsten kan du t.ex.
- ingå avtal om elektronisk ärendehantering
- skicka en beställning av förbrukningsartiklar (Åbo, Nådendal, Pargas, Kimitoön)
- svara på förhandsförfrågningar
- skicka dina resultat i mätningar som du gjort hemma (blodsocker, blodtryck) till de professionella
- skicka resenärens vaccinationsutredningsblanketten (Åbo)
Grunduppgifter
Personuppgifter som visas på mellanbladet Grunduppgifter kommer från patientdatasystemet inom hälsovården. Tar
Vid behov kan du byta ut telefonnumret på sidan Grunduppgifter. Du noterar väl att det kan finnas bara ett telefonnummer i fältet för telefonnummer. Vi ber om att andra ändringar i kontaktuppgifter meddelas till hälsostationen.
Obs: Telefonnummer som du har tillagt i grunduppgifterna kommer att synas även i patientdatasystemet. Det är bra om personer som har spärrmarkering beaktar detta.
Kundrelationer
Med kundrelationer avses våra verksamhetsställen/professionella, med vilka kunden kan uträtta ärenden elektroniskt. Kundrelationer bildas av de ställen, där du är en kund, såsom hälsostation, mödrarådgivning, preventivrådgivning osv. Beroende på kundrelationer kan elektronisk ärendehantering innehålla tidsbeställningar, meddelandetjänst och ifyllning av blanketter.
Om att uträtta ärenden för någon annan i eHälsoservice
Via eHälsoservicen kan du uträtta även din familjs ärenden. Att uträtta ärenden på någon annans vägnar förutsätter att man ingått avtal om elektronisk ärendehantering och/eller en Suomi.fi-fullmakt.
En försörjare för ett barn under 12 år har möjlighet att uträtta ärenden angående sitt barns hälsa via den elektroniska ärendehanteringen. Försörjaren ska identifiera sig i servicen med personliga bankkoder/mobilcertifikat, varefter försörjaren ska hämta en fullmakt att uträtta ärenden på under 12-årigas vägnar via tjänsten suomi.fi (länken till servicen i det högra övre hörnet på skärmen under namnet: Hämta fullmakter från tjänsten Suomi.fi).
Utöver det förutsätter uträttandet av ärenden att försörjaren fyller i ett avtal om elektronisk ärendehantering på barnets vägnar i eHälsoservicen när försörjaren loggar in i servicen för första gången.
Obs! Försörjaren ska hämta fullmakten att uträtta ärenden på någon annans vägnar via tjänsten Suomi.fi varje gång hen uträttar ärenden. Du hittar avtalsblanketten om elektronisk ärendehantering i avsnittet Blanketter i servicen samt via den här länken.
När du uträttar ärenden på ditt barns vägnar som är under 12 år för första gång, gör enligt följande
- Logga in i portalen eHälsoservice.
- Öppna menyn i övre kanten i portalvyn, vilken har ditt namn och/eller en människofigur som symbol. Välj funktionen ’Hämta fullmakter från tjänsten Suomi.fi’. Tjänsten Suomi.fi öppnas.
- Välj den personen i tjänsten Suomi.fi på vars vägnar du vill uträtta ärenden och tryck på knappen ’Välj och övergå till e-tjänsten’. Tjänsten Suomi.fi returnerar dig till portalen eHälsoservice. I portalvyn i eHälsoservice står texten ’Du uträttar ärenden på personens FÖRNAMN EFTERNAMN vägnar’.
- Välj i portalen eHälsoservice i funktionsmenyn ’Personuppgifter’. Granska ditt barns uppgifter. Lägg till ett telefonnummer till vilket du vill ha textmeddelanden som berör ditt barns ärenden.
- Välj i portalen eHälsoservice i funktionsmenyn ’Blanketter’ och ’Blankett om samtycke’ och tryck på knappen ’Fyll i’. Blanketten om samtycke öppnas. Med blanketten om samtycke tar du elektronisk ärendehantering i användning för ditt barn i eHälsoservice.
- Fyll i blanketten om samtycke: välj meddelanden, webbmeddelanden, anmälningar, giltighetstid och punkten ’Godkänn användarvillkor i servicen’. Tryck på knappen ’Nästa’, granska blanketten och tryck till slut på knappen ’Skicka’.
- Nu kan du börja uträtta ärenden på ditt barns under 12 år vägnar i portalen eHälsoservice.
När du i fortsättningen uträttar ärenden på ditt barns under 12 år vägnar, gör enligt följande
- Logga in i portalen eHälsoservice.
- Öppna menyn i övre kanten i portalvyn, vilken har ditt namn och/eller en människofigur som symbol. Välj funktionen ’Hämta fullmakter från tjänsten Suomi.fi’. Tjänsten Suomi.fi öppnas.
- Välj den personen i tjänsten Suomi.fi på vars vägnar du vill uträtta ärenden och tryck på knappen ’Välj och övergå till e-tjänsten’. Tjänsten Suomi.fi returnerar dig till portalen eHälsoservice. I portalvyn i eHälsoservice står texten ’Du uträttar ärenden på personen FÖRNAMN EFTERNAMN vägnar’.
- Nu kan du uträtta ärenden på ditt barns under 12 år vägnar i portalen eHälsoservice.
Det är möjligt att uträtta ärenden på ett 12-17-årigt barns vägnar ända fram till att hen blir 18 år eller tills barnet med beaktande av ålder och utveckling själv kan fatta beslut om sin vård och behandling. Om barnet eller den unga inte vill uträtta ärenden själv, kan hen ge sin försörjare tillstånd att uträtta ärenden på hens vägnar. Försörjaren ska för uträttande av ärenden på ett 12-17 årigt barns vägnar ingå ett avtal om elektronisk ärendehantering tillsammans med barnet. Man ingår avtal med en pappersblankett som returneras till den enhet inom hälsovården som vårdar barnet.
En person som har fyllt 18 år kan befullmäktiga en annan person som är över 18 att uträtta ärenden på sina vägnar. Då ska personen ge en fullmakt till den som uträttar ärenden på hens vägnar till exempel genom att logga in i eHälsoservice och genom att fylla i uppgifter som begärs i avsnittet hantering av fullmaktsuppgifter i Suomi.fi. Hantering av uppgifter om Suomi.fi-fullmakter finns i övre kanten i portalvyn, vilken har namnet på personen som symbol. Utöver det ska man fylla i ett avtal som elektronisk ärendehantering, vilket kan fyllas i elektroniskt i tjänsten eHälsoservice. Du hittar den elektroniska avtalsblanketten i avsnittet Blanketter i servicen samt via den här länken.
Om den person på vars vägnar någon annan uträttar ärenden inte själv förmår fylla i uppgifter för Suomi.fi-fullmakten elektroniskt, förutsätts det att man fyller i avtalsblanketten på papper. Blanketten returneras till den enhet som vårdar den person på vars vägnar man uträttar ärenden. I samband med returnering av blanketten kontrolleras identiteten hos den person som uträttar ärenden på en annan persons vägnar samt den eventuella fullmakten för att uträtta ärenden på en annan persons vägnar.