Hoppa till huvudinnehåll

eHälsoservice

eHälsoservice är en e-tjänst mellan dig och din hälsostation. Tjänsten används i primärhälsovården i Åbo, Nådendal, Pargas, Loimaa och Oripää. Omfattningen av tjänsterna beror på den vårdande enheten.

Aktuellt om meddelandetjänsten i eHälsoservice sommaren 2024

Meddelandetjänsten för rådgivningarna i Åbo har sommarstängt under perioden 17.6–11.8.2024.
Telefontjänsten för rådgivningarna i Åbo, tfn 02 266 223, betjänar normalt under sommaren, mån.–tors. kl. 8–13 och fre. kl. 8–11.30.

Meddelandetjänsten för diabetesmottagningen i Åbo har sommarstängt under perioden 20.6–18.8.2024.
Telefontjänsten och tidsbokningen för diabetesmottagningen i Åbo, tfn 040 132 6162, betjänar under sommaren mån.–fre. kl. 8–11.

Meddelandetjänsten för hälsostationerna i Åbo är stängd fram till 1.9.2024, eftersom inkommande meddelanden inte går att styra till personalen på rätt sätt, vilket innebär att svaren kan fördröjas. Telefontjänsten för bedömning av vårdbehovet samt rådgivningen vid hälsostationerna i Åbo betjänar normalt under sommaren på numret 02 266 1130 mån.–tor. kl. 8–16, fre. kl. 8–15.

Meddelandetjänsten för Pargas hälsostation är öppen också under sommaren. Meddelandetjänsten används inte i Nådendal eller Loimaa.

I eHälsoservicen kan du:

  • uträtta ärenden med utdelningen av egenvårdsartiklar (Åbo, Pargas, Nådendal)
  • kommunicera tryggt med hälsovårdspersonalen i icke-brådskande ärenden
  • fylla i och skicka blanketter, t.ex. blankett för förhandsuppgifter före ditt besök
  • avboka eller flytta tidsbokningar som du har gjort via tjänsten
  • boka tid till en sjukskötare och i vissa fall till läkare (t.ex. hälsostation, distansmottagning, preventivrådgivning, mödrarådgivning osv.)

Användningen av elektroniska hälsotjänster förutsätter att du har en kundrelation och att du har ingått ett serviceavtal (avtal för elektroniska tjänster)

Du kan logga in i servicen antingen med bankkoder eller med mobilcertifikat. Servicen är avgiftsfri.

Avtal för elektroniska tjänster

Användningen av elektroniska hälsotjänster förutsätter att du har en kundrelation och att du har ingått ett serviceavtal. Anvisningar för hur du gör ett serviceavtal hittar du nedan.

Logga in på tjänsten

Tjänster som finns på eHälsoservice

Det finns en tidsbokningstjänst, en meddelandetjänst och en blankettjänst. Du kan också uppdatera dina basuppgifter och kunduppgifter i tjänsten.

Om att uträtta ärenden för någon annan i eHälsoservice

Via eHälsoservicen kan du uträtta även din familjs ärenden. Att uträtta ärenden på någon annans vägnar förutsätter att man ingått avtal om elektronisk ärendehantering och/eller en Suomi.fi-fullmakt.