Länkstig
- Hem
- Digitala tjänster
-
Varha-applikationen
Varha-applikationen
Ladda ner Varha-applikationen – Varhas digitala tjänster på ett och samma ställe.
Varha-applikationen är Egentliga Finlands välfärdsområdes digitala tjänst, där du hittar Varhas digitala tjänster.
Applikationen tas i bruk hösten 2024 och varje månad öppnar vi nya digitala tjänster i den. Varha-applikationen kommer att införas gradvis i Varhas tjänster under 2024–2026.
För närvarande ger appen åtkomst till
- chatten för insjuknande och hälsovård (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)
- chatten för mun- och tandvården (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)
- laboratoriets rådgivningschatt (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)
- chatten för socialservice (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)
- chatten för frågor som gäller mentalvård, missbruk och beroende (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)
Med hjälp av Varha-applikationen kan du
- kontakta vårdpersonalen för att uträtta ärenden via chatten,
- boka tid till våra tjänster,
- ansluta dig till en distansmottagning som har bokats för dig,
- skicka icke-brådskande meddelanden eller ta emot meddelanden och frågeformulär från vårdpersonalen.
Appen fungerar både på telefonen och datorn.
Så här använder du Varha-applikationen
- Ladda ner appen till din smarttelefon eller surfplatta från App Store eller Google Play-butiken.
- Varha-applikationen kan också användas på datorn på digi.varha.fi.
- Inloggning till tjänsten kräver stark autentisering antingen med personliga bankkoder eller mobilcertifikat.
- Om du har bokat tid för en distanskonsultation kan du ansluta till distanskonsultationen direkt från Varha-appens startsida när du har loggat in med en stark autentisering.
Inbäddat innehåll kan inte visas eftersom du har inaktiverat användningen av cookies.
Vanliga frågor om Varha-applikationen
Med applikationen kan du använda olika tjänster i Varha på ett datasäkert sätt med hjälp av stark autentisering. Du kan till exempel ta kontakt via chatten, gå på videomottagning, boka tider, granska dina uppgifter och fylla i blanketter.
Varha-applikationen fungerar både i smarttelefoner och på datorn.
Alla kunder i Egentliga Finlands välfärdsområde.
Målet är att invånarna i Egentliga Finland under 2024–2026 stegvis ska få tillgång till tjänsterna i appen. Tjänsterna införs i etapper, en helhet i taget. I oktober 2024 öppnas chatten för mun- och tandvården och för socialservicen.
Efter det ska mentalvårds- och missbrukartjänster, social- och hälsocentraler samt tjänster för barn, unga och familjer införas i appen.
Du kan använda tjänster i Varha-applikationen för en annan persons del om du har fullmakt för det. Personen kan ge dig fullmakt att uträtta sina ärenden på: suomi.fi/fullmakter
När du har fått fullmakt kan du uträtta ärenden för en annan persons del. Då ska du först identifiera dig själv i appen. Efter det går du till menyn uppe till höger för att välja att du uträttar ärenden för en annan. Tjänsten kontrollerar din rätt att uträtta ärenden i befolkningsdataregistret. Du kan uträtta ärenden för ett barn under 12 år om du är barnets officiella vårdnadshavare.
Personalen får information via Varha-applikationen om att du uträttar ärenden för en annan persons del. De dokumenterar uppgifterna om kontakten i personens kund- och patientuppgifter.
Vårdnadshavare kan med fullmakt uträtta ärenden i Varha-applikationen för barn under 12 år.
Skötande av ärenden för en annan person inom primärhälsovården
Skötande av ärenden för en annan person inom mun- och tandvården
För tillfället är det inte möjligt att uträtta ärenden för barn mellan 12 och 17 år, så det är inte heller möjligt att använda Varha-applikationen i deras ärenden.
Varha-applikation är en datasäker kommunikationsplattform dit man loggar in med stark autentisering. Endast de hälso- och socialvårdens yrkespersoner som du har en vård- eller kundrelation till kan se dina uppgifter via Varha-applikationen.
Mer detaljerad information om utlämning av uppgifter och om dataskyddet hittar du i dataskyddsbeskrivningen.
Dina meddelanden besvaras av social- och hälsovårdens yrkespersoner.
I Mina uppgifter, i nedre delen av sidan, hittar du ”aviseringar”. Där kan du välja att få aviseringar via e-post eller textmeddelande.
Du kan aktivera push-notiser på din smarttelefon eller surfplatta. Det gör du genom att gå in på ”inställningar” i Varha-applikationen. Klicka på “push-notiser” och tillåt dem. Kontrollera även dina telefoninställningar gällande push-notiser.
Du kan använda Varha-applikationens icke-brådskande meddelandetjänster när som helst på dygnet.
Öppettiderna för de chattjänster som fungerar i realtid kan variera. Öppettiderna hittar du i respektive chattjänsts servicebeskrivning.
I icke-brådskande ärenden har du möjlighet att via applikationen kontakta den enhet som vårdar dig i den specialiserade sjukvården eller vid hälsostationen.
Tjänsten är dock inte ännu i bruk i hela Varha-området. Tjänsten utvidgas och nya enheter kommer med hela tiden. För tillfället är det möjligt att få kontakt med ÅUCS Barn- och ungdomskliniken och den digitala mentalvårdskliniken.
Om du i icke-brådskande ärenden vill få kontakt med din hälsostation kan du använda chatten för insjuknande och hälsovård eller göra en symtombedömning i Omaolo-tjänsten. Efter det för vår yrkespersonal ditt ärende vidare.
Det kostar ingenting att använda Varha-applikationen. Med undantag av läkarkontakter är användningen gratis.
Ärendehantering som ersätter ett fysiskt läkarbesök är avgiftsbelagd och du informeras alltid om det på förhand.
Mer information om avgifter hittar du på kundavgiftssidan.
Om du genom Varha-applikationen tar kontakt med en läkare i realtid, t. ex. som distansmottagning eller via chatt, tas det ut en normal kundavgift enligt primär- eller specialsjukvårdens prislista. Distansmottagning eller chatt är jämförbar med ett fysiskt besök på sjukhuset eller hälsostationen.
Mer information om avgifter hittar du på kundavgiftssidan.
Du kan när som helst sluta använda Varha-applikationen. Du kan ta bort kontot genom att gå in på Mina uppgifter och klicka på ”ta bort konto” som du hittar i nedre delen av sidan. Om du senare vill fortsätta användningen kan du ladda ner applikationen på nytt och logga in genom att använda stark identifiering.
En del av uppgifterna överförs direkt till patientuppgiftssystemet. En del sparas endast i Varha-applikationen varifrån de överförs till patientuppgiftssystemet av den yrkesperson som sköter dig och dina ärenden.
Social- och hälsovårdens yrkespersoner kan se dina basuppgifter såsom namn, personbeteckning, adress, telefonnummer, var du sköter dina ärenden samt kontaktspråk. Dessutom kan de se de icke-brådskande meddelanden som du har skickat och de enkät som du fyllt i.
Medborgare och yrkespersoner loggar in sig i Varha-applikationen med stark identifiering. Applikationen är en datasäker plattform där dina uppgifter är säkert förvarade.
Mer information hittar du i integritetspolicyn.
Att uträtta ärenden digitalt passar inte alla. Det är därför också möjligt att ta kontakt per telefon eller genom att besöka enheter. Att använda applikationen är frivilligt.
"Koppla upp dig till distansmottagningen" -knappen aktiveras 5 minuter innan mottagningen börjar.
Ja. Distansmottagning förutsätter en videokontakt mellan yrkespersonen och kunden.
Om du har problem med att koppla upp dig till en distansmottagning kan du testa följande:
- Kontrollera att du har en tidsbokning.
- Observera, att du kan koppla upp dig till distansmottagningen 5 minuter innan mottagningen börjar.
- Kontrollera att du har en fungerande internetuppkoppling på din apparat.
- Kontrollera att du har loggat in dig i Varha-applikationen med stark identifiering.
Om du har bokat tid till en videomottagning, men tidsbokningen syns inte i Varha-applikationen, kontakta den enhet som har gjort tidsbokningen. Applikationen visar alltid de kommande distansmottagningarna en månad framåt.
Observera, att applikationen visar endast begränsat med bokade tider. För tillfället finns distansmottagningar i bruk till den digitala mentalvårdskliniken och några av Varhas social- och hälsovårdscentraler.
Tidsbokningarna visas i Varha-applikationen en månad framåt.
För tillfället kan de personer som har spärrmarkering inte använda Varha-applikationen, men det åtgärdas under våren. Kontakta din hälsostation eller den enhet som vårdar dig i sådana här fall.
Enkäten är aktiv under en viss tid som meddelas i Varha-applikationen. Du kan också fylla i enkäten i etapper och spara den innan du skickar in den färdiga enkäten.
Du kan lämna respons på Varha-applikationen via Varhas officiella responskanal.
Välj "respons på e-tjänster".
Välj "e-tjänster”.
Välj ”Varha-applikation” i rullgardinsmenyn.
Ge din respons genom att fylla i och skicka formuläret.