Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 28.12.2023 09.45

Terapinavigatorn försnabbar tillgången till mentalvårdstjänster på rätt nivå

Nyckelord:

Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har infört Terapinavigatorn stegvis under 2023 för att stödja regionens mentalvårdstjänster. Terapinavigatorn är ett elektroniskt verktyg för att bedöma graden av psykisk ohälsa samt funktionsförmågan och vårdbehovet. Före utgången av 2023 kommer den att användas inom mentalvårdstjänsterna på basnivå inom hela Varha.

Bilden är delad i två delar. Till höger ett fotografi av en person som sitter i en skog. Personen surfar på en telefon. Till vänster, ett foto av telefonskärmen med webbplatsen Första linjens terapier öppen. Sidan visar en fråga om att identifiera svårigheter och olika svarsalternativ. Ovanför telefonskärmen finns texten "Navigoi tiedon äärelle" och nedanför "terapianavigaattori.fi".

Terapinavigatorn är ett frågeformulär på webben som är avsett för snabbare bedömning av kundens vårdbehov. Den hjälper också kunden att få grepp om sin situation.

Med hjälp av Terapinavigatorn kan man på ett mer tillförlitligt sätt identifiera om den som söker hjälp kan hänvisas till lättare psykosocial vård som kan inledas snabbt, eller om det krävs en noggrannare bedömning eller intensivare behandling. Terapinavigatorn fattar aldrig beslut om vården eller vårdplanen, utan det  görs tillsammans med en yrkesutbildad person.

– Terapinavigatorn är ett nyttigt verktyg för att bedöma vårdbehovet. Med hjälp av den kan utredningen och bedömningen göras snabbare, vilket betyder att vården kan inledas tidigare. Bedömningen av vårdbehovet görs också på samma sätt oberoende av enhet och arbetstagare. Målet är att den som söker hjälp ska hänvisas till vård i rätt tid och på rätt nivå utan dröjsmål, säger Anni Lintula, chef för missbruks- och mentalvårdstjänster.

Terapinavigatorn ger kunden en helhetsbild av sin situation

Vem som helst kan fylla i Terapinavigatorn och det krävs ingen kontakt med hälso- och sjukvården.

Frågeformuläret fylls i anonymt och svaren kan hjälpa att få en uppfattning om sin situation, sina symtom och problem. Redan det här kan vara till stor hjälp. Genom att fylla i Terapinavigatorn kan kunden alltså själv få en helhetsbild av sin situation, och behöver kanske inte kontakta hälso- och sjukvården alls.

– En annan fördel med Terapinavigatorn är att när kunden fyllt i den är hen oftast mer redo och engagerad i sin vård. När behandlingen startar känner kunden redan till vad den går ut på och vad syftet med den är – förändringsprocessen har redan kommit igång, säger Nina Tainio, chef för missbruks- och mentalvårdstjänster.

Det är enkelt att använda Terapinavigatorn. Det tar cirka 20 minuter att svara på frågorna. Därefter får man ett sammandrag som man går igenom tillsammans med en yrkesutbildad person under en första intervju. Tid till en första intervju får man genom att ringa sin hälsostation efter att man fyllt i Terapinavigatorn. Efter att man fyllt i frågeformuläret får man också en kod som ges till den yrkesutbildade personen under den första intervjun, så att hen kan se kundens svar.

– Av de invånare i Egentliga Finland som fyllde i Terapinavigatorn i oktober–november var 63 % redo för handledd egenvård. Handledd egenvård är oftast det som erbjuds först. Den kan inledas snabbt och det är en evidensbaserad behandlingsform. Vid handledd egenvård går man till exempel igenom ett symtombaserat egenvårdsprogram från webbplatsen psykporten.fi tillsammans med kunden. Upp till 59 % av Varhas kunder har upplevt att de fått tillräckligt stöd med hjälp av programmet, säger Juha Laine, projektkoordinator för vuxna vid samordningsprojektet i Västra Finland.

Terapinavigatorn finns på adressen www.terapianavigaattori.fi och på Varhas webbplats på adressen Terapinavigatorn

Terapinavigatorn ingår i den nationella verksamhetsmodellen Första linjens terapier. Den erbjuder konkreta lösningar för att hantera psykiska kriser och ett systematiskt sätt att utveckla processen för psykosociala behandlingar. Det gemensamma utvecklingsprojektet mellan universitetssjukhus och välfärdsområden syftar till att säkerställa att all social- och hälsovårdspersonal i första linjen har de verktyg som krävs för att stödja kundernas psykiska hälsa. Det här säkerställer ett snabbt stöd oberoende av var man söker hjälp.