Patientdatasystemet vid social- och hälsocentralerna i S:t Karins, Pargas och Sagu byts ut måndagen den 3.3.2025
Nyckelord:Vid social- och hälsocentralerna i S:t Karins, Pargas och Sagu tas Varhas gemensamma patientdatasystem i bruk den 3.3.2025. Förändringen kommer tillfälligt att sakta ner verksamheten under perioden februari till mars 2025, och tillgången till icke-brådskande vård kommer tillfälligt att vara sämre än normalt. På grund av detta kan det också ta längre tid än vanligt att svara på återuppringningsförfrågningar, särskilt i icke-brådskande ärenden kan det hända att vi ringer tillbaka med fördröjning.
Förnyelsen av patientdatasystemet kan också orsaka tillfälliga avbrott i tjänsterna, om vilka information ges separat på enhetens egna webbplatser.
Vid icke-brådskande ärenden, vänligen kontakta oss i första hand per telefon. Vi rekommenderar att icke-brådskande tidsbokningsärenden hanteras först i början av april, om möjligt. Vid icke-brådskande ärenden kan du också kontakta oss via Varha-appen i chatten "Sjukdom och hälsovård" eller använda Omaolo-symtombedömningen.
Vid nödsituationer, ring 112. Vid brådskande situationer, kontakta jouren på 116 117 eller lämna en återuppringningsförfrågan (välj brådskande kontaktförfrågan).
Dessutom rekommenderas det att förnya recept i god tid innan patientdatasystemet byts ut via tjänsten Omakanta.fi. Svar på laboratorieresultat och röntgenbilder finns också tillgängliga i Omakanta.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen!
Patientdatasystemet Pegasos-Omni360 tas i bruk i Varha område för område från och med hösten 2024. Målet är att ett enhetligt patientdatasystem ska vara i bruk i Varha under år 2025.
Genom att enhetliggöra kund- och patientdatasystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha. Enhetliga kund- och patientdatasystem möjliggör en effektivare kundstyrning. Dessutom får medborgarna som använder social- och hälsovårdstjänsterna en bättre och enklare upplevelse.