Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 16.10.2024 11.25

Nya chattjänster för mun- och tandvården och socialservicen har öppnats i Varha-appen

Nyckelord:

Egentliga Finlands välfärdsområde har nu öppnat sin nya Varha-applikationen, som är avsedd för säker digital kommunikation. Till en början finns det två tjänster i applikationen: mun- och tandvårdens samt socialservicens chattjänster. Under återstoden av året kommer fler tjänster att införas i applikationen.

Suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden chatit ovat avoinna

Egentliga Finlands välfärdsområde förnyar sin digitala kommunikation på ett betydande sätt 2024–2026 i och med Varha-applikationen, som är avsedd för säker digital kommunikation.  Varha-applikationen har nu lanserats (16.10.2024) och kan laddas ner till en smarttelefon från App Store eller Google Play-butiken med sökordet ”Varha”. Varha-applikationen kan också användas på datorn på adressen digi.varha.fi.

Till en början finns det två tjänster i appen: chatten för mun- och tandvård samt chatten för socialservice. Avsikten är att i slutet av året införa fler tjänster, bland annat för mental - och missbrukarvården, servicen för barnfamiljer, social- och hälsocentralerna samt för barn- och ungdomskliniken vid ÅUCS.

– Intensivt arbete pågår hela tiden inom servicehelheterna för att vi ska kunna öppna fler tjänster i Varha-appen ännu i år. Jag är glad att chattarna för mun- och tandvården och socialservicen nu är öppna, och att kunderna kan ladda ner appen, säger programdirektör Tapio Järvenpää.

I det här skedet fungerar Varha-applikationen på svenska och finska, och senare på engelska.

Chatten för mun- och tandvård ger handledning och rådgivning och även tidsbokning är möjlig i vissa kommuner

Chatten för mun- och tandvård är öppen mån.–fre. kl. 8–15.30. Chattmeddelandena besvaras av vårdpersonal inom mun- och tandvården under samma vardag.

Till en början är chatten för mun- och tandvård indelad i tre delar:

1. Handledningen och rådgivningen inom mun- och tandvården är avsedd för alla invånare i Egentliga Finland och via den är det möjligt att diskutera allmänna frågor om munhälsa med en yrkesutbildad person inom mun och tandvården.

2. Smärta, symtom eller skada i munområdet. Chatten hänvisar kunden till att göra en symtombedömning i Omaolo under Symtom eller skada i tänder eller mun. Vid behov kan användaren diskutera med en yrkesutbildad person inom mun- och tandvården via chatten och tidsbokning är för närvarande möjlig för invånarna i Åbo, Nådendal, Loimaa och Pargas.

3. Icke-brådskande tidsbokningsförfrågningar och bedömningar av vårdbehovet inom mun- och tandvården gäller i detta skede invånarna i Åbo, Nådendal, Loimaa och Pargas. I den här tjänsten kan användaren boka och omboka tider och få sitt vårdbehov bedömt av en yrkesutbildad person inom mun- och tandvården.

Tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten blir stegvis tillgängliga i alla kommuner i Egentliga Finlands välfärdsområde under våren 2025. Processen påverkas av det pågående arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen.

– Chatten tillgodoser efterfrågan på moderna tjänster och via den är det enkelt och flexibelt att ta kontakt. Vi fortsätter utveckla mun- och tandvårdstjänsterna i Varha-applikationen så att de blir allt mångsidigare, berättar tf. övertandläkare Eija Hämäläinen.

Om tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten ännu inte är tillgängliga i användarens hemkommun, kan vårdbehovet bedömas i Omaolo under Symtom eller skada i tänder eller mun. Omaolo kan också användas när chatten inte är öppen.

Chatten för socialservice ger råd i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner

Chatten för socialservice ger handledning och rådgivning i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner. Kontaktpersonen i chatten är en yrkesutbildad person inom socialvården vid Kundhandledningen Fackla som hänvisar klienten vidare till tjänster inom Varha. Chatten för socialservice är öppen mån.–fre. kl. 8.30–15. 

Klienten kan besöka chatten för socialservice både anonymt och genom stark identifiering.

– Chatten är en väntad serviceform hos oss. Via den är det naturligt och enkelt för klienterna att ta kontakt även i känsliga frågor. Vi hoppas chatten sänker tröskeln för att kontakta socialvården, säger kundhandledningschef Johanna Lehtola.

Den landskapsomfattande Be om hjälp-knappen upphör fungera 1.11.2024, när verksamheten överförs till chatten i Varha-appen.

Mera information: varha.fi/varha-applikation