Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 17.4.2024 15.14

Närmare målet för lättare tillgänglig socialvårdsservice

Nyckelord:

Cirka 1500 kundsamtal per månad, 117 yrkesverksamma inom social- och hälsovårdsområdet och verksamhet i hela Varhaområdet på 11 verksamhetsställen (dessutom Ankkuri-team inom de fyra polisinrättningarna). Vi har klart redan kommit närmare målet för ”lättare tillgänglig socialvårdsservice” sedan verksamheten inleddes.

Asiakasohjaus Soihtu - Kundhandledningen Fackla – vägleder till rätta tjänster

Vad handlar det om?

Förberedelserna för en multidisciplinär social- och hälsovårdsenhet inleddes hösten 2022 som en del av Projektet Framtidens social- och hälsocentral. Efter en omröstning blev enhetens namn i mars 2023 Kundhandledningen Fackla – vägleder till rätta tjänster. Dessförinnan hade de första pilotteamen inlett sin verksamhet i elva kommuner.

Kundhandledning Fackla kan kontaktas om man har bekymmer med sin egen eller en nära anhörigs vardag, sitt barns välbefinnande eller om man har frågor om socialvårdsservicen. Kontakten förutsätter inte kundrelation inom socialvården eller barnskyddet. Facklan ger också råd och handledning till myndigheter och samarbetspartners vid behov, t.ex. i situationer där man överväger att lämna in en barnskyddsanmälan.  I akuta situationer ska man fortfarande ta kontakt med social- och krisjouren.

År 2023 i hela Egentliga Finland

Enhetens pilotgrupper startade i mars 2023 i Salo, Somero, Nystad, Vemo, Tövsala, Gustavs, Laitila, Pyhäranta, Masko, Nousis och Virmo.

I juni 2023 utökades Fackla-teamen till Pöytis, Aura, Koski Tl, Liedo, Loimaa, Marttila och Oripää, och ytterligare ett team till Nådendal, Reso och Rusko, vilket innebär att det totala antalet kommuner som täcks uppgår till 21.

I september började invånarna på Kimitoön och Pargas, och senare även andra svenskspråkiga Varhas kunder få service av det tvåspråkiga teamet.

I november togs Åbo stegvis i besittning – den första servicen erbjöds barnfamiljer och från början av 2024 även andra grupper.

Den riksomfattande Ankkuri-verksamheten som Varha placerat i polisstationerna är också en del av Kundhandledningen Fackla. Verksamheten främjar barns och ungas välfärd och förebygger brottslighet och gängbildning. För närvarande finns det Ankkuriteam på polisstationerna i Åbo, Loimaa, Nystad och Salo – aktiviteterna utvidgas som bäst till hela Varha-området. Arbetet utförs i team som, beroende på område, består av experter från polisen, social- och hälsovårdsservicen och ungdomsservicen.

Utvidgningen av verksamheten i hela Varhaområdet har krävt mycket arbete när resurserna har omorganiserats och kommunernas verksamhetsmodeller har övergått till en enhetlig Varha-verksamhet.

- Tillgången på personal har också medfört utmaningar. År 2023 användes för att organisera aktiviteterna och 2024 för att utveckla innehållet i aktiviteterna, införa enhetliga metoder och genomföra ytterligare utbildning för personalen t.ex. i ämnen som våldshandlingar. År 2024 planeras också en övergång från regional servicehandledning till Varhas övergripande servicehandledning. Som en del av RRP-projektet kommer dessutom arbetet för sjukskötare som arbetar i Facklan att utvecklas. I juni 2024 inleds en utredning om effektiviteten i bedömningen av servicebehov, där man jämför effektiviteten i det arbete som utförts i Facklan på nivån för det gemensamma samarbetsområdet (YTA), säger Johanna Lehtola, chef för kundhandledningen.

Bekanta dig med verksamheten i Kundhandledning Facklan (på finska)

Elektroniska blanketter

 

Öppettider och kontaktuppgifter