Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 24.3.2025 10.34

Lättläst helhet har publicerats på Varhas webbtjänst

Nyckelord:

En egen lättläst helhet av vanliga frågor samt de viktigaste tjänsterna inom kundhandledningen har publicerats på webbtjänsten varha.fi

En ritad bild som föreställer välfärdstjänster, till exempel ett sjukhus och en brandbil.

Lättläst språk innebär att innehållet, ordförrådet och strukturen är lättare att läsa och förstå jämfört med allmänspråket.

Syftet med den lättlästa helheten är att hjälpa kunder som har svårt att förstå eller läsa allmänspråk. Bland annat personer med funktionsnedsättning, äldre personer och personer med demens kan ha behov av lättläst text, och även invandrare som studerar svenska.

– Det har redan länge funnits ett önskemål bland våra kunder och samarbetspartner om att öka användningen av lättläst språk på vår webbplats. Eftersom innehållet på webbplatsen är mycket brett är det inte realistiskt att försöka göra allt lättläst. Därför beslutade vi satsa på det mest centrala innehållet. Liknande lösningar har gjorts vid andra välfärdsområden och myndigheter, som FPA, säger Riku Laurila, kundrelationschef.

De lättlästa texterna har publicerats på svenska och finska. Illustrationerna på webbplatsen är producerade av Papunet. En extern serviceproducent har använts för att anpassa texterna till lättläst språk. Det lättlästa innehållet kan nås via ingångssidan på varha.fi eller direkt på adressen varha.fi/selko

Den engelskspråkiga helheten publiceras senare under våren 2025 i samband med att de engelskspråkiga sidorna på varha.fi förnyas.