Elavbrott inom Egentliga Finlands välfärdsområde under natten – inverkar på tidsbokningen och patientdatasystemen
Nyckelord:En störning som beror på elavbrott inom Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har förorsakat problem inom flera patientdatasystem på olika håll i Egentliga Finland. Problemet är åtgärdat men har fortfarande inverkan på verksamheten åtminstone idag tisdag 21.3.
Varha strävar efter att hålla fast vid de bokade mottagningstiderna på hälsovårdscentralerna men de tekniska problemen kan göra verksamheten långsammare. Brådskande sjukdomsfall tas om hand, oberoende problemen.
– Vi beklagar den olägenhet som problemen förorsakar våra kunder och vi ber dem om tålamod, säger servicedirektör Jane Marttila.
Elavbrottet stannade upp patientdatasystemens funktion på ÅUCS under natten mellan måndag och tisdag 20-21.3. I synnerhet tog det längre tid än vanligt att få laboratoriesvar och röntgenutlåtanden.
Åbo hälsovårdscentralers tidsboknings- och rådgivningstelefon stängdes för en timme under förmiddagen.
Kan uppstå dröjsmål i medicinsk bilddiagnostik och laboratorieverksamhet
– Som tur hade vi en lugn natt på ÅUCS och vi lyckades undvika patientskador. Vid störningar är säkerställandet av patientsäkerheten vår prioritet nummer ett, säger ÅUCS sjukhustjänsters direktör Mikko Pietilä.
Trots att problemen huvudsakligen är förbi kan det fortfarande uppstå dröjsmål inom medicinsk bilddiagnostik och laboratorieundersökningar.
Ifall en kund har en bokad tid till en mottagning inom Varha, är tidsbokningen i kraft som vanligt och kunden kan komma till mottagningen som normalt.
Problemet hade inverkan på Egentliga Finlands välfärdsområdes elektroniska ärendehanteringskanaler, såsom på eHälsoservices verksamhet. Munhälsovårdens patientdatasystem har fungerat som normalt hela tiden.