Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 28.11.2023 12.31

Distansvård tas i bruk inom hemvården i Salos och Someros område

Nyckelord:

Distansvård är en hemvårdstjänst där man tar bild- och ljudkontakt med klienten genom en surfplatta. Distansvården svarar mot det växande behovet av tjänster för äldre i det egna hemmet och behovet av nya former av tjänster.

En blond kvinna sitter vid datorn med hörlurar i öronen.

Utöver hemvårdens besök möjliggör distansvård gruppaktiviteter på distans, till exempel morgonprogram och olika övningar för hjärnan.

Hemvårdstjänst på distans inom tjänster för äldre utvidgas stegvis över hela Egentliga Finlands välfärdsområde. Med distansvård avses en hemvårdstjänst där skötaren tar bild- och ljudkontakt till en surfplatta som levererats till klientens hem. Skötaren tar kontakt med klienten från en särskild enhet för distanstjänster inom hemvården.

En ny enhet för distanstjänster håller för närvarande på att öppnas i Salo. Det finns drygt 1000 regelbundna hemvårdsklienter i Salo- och Someroområdet. Området är geografiskt stort och omfattar Salos och Someros centrum samt många mindre tätorter, landsbygdsområden och kust med ett antal öar.

– Distanstjänsterna kan tillgodose klienternas behov på ett geografiskt vidsträckt område. Med hjälp av distansvård kan man till exempel lätt ordna att klienten kontaktas flera gånger per dag. Det går också enkelt och snabbt att lägga till vårdbesök på distans om det till exempel sker en förändring i klientens allmäntillstånd eller hen utskrivs från sjukhus, vilket kan kräva intensifierad kontakt, säger distanstjänstansvarig Niina Wahlsten vid tjänster för äldre.

Distansvården är en del av hemvårdens övriga tjänster

Hemvårdens distansbesök görs med hjälp av en lättanvänd surfplatta. Tjänsten för distansvård kräver inte särskilda tekniska kunskaper av klienten. Tjänsten är väl lämpad för klienter som behöver stöd, vägledning eller övervakning av sitt välbefinnande, till exempel när det gäller näring eller läkemedelsbehandling. Målet är att öka klientens självständighet och stödja boende hemma. Lämpligheten av distansvård bedöms alltid klientspecifikt och klienten får hjälp med att bekanta sig med användningen av surfplattan.

– Distansvård är alltid en del av hemvårdens övriga tjänster. Besök inom distansvården planeras tillsammans med klienten och hemvården för att stödja klientens behov och vårdplan. Vid sidan om de skötare som fysiskt besöker klienterna blir distansvårdens skötare med tiden lika bekanta för klienten som de skötare som gör besök i hemmet. En varm interaktion lyckas bra även när den sker på distans, säger Wahlsten.

Med hjälp av surfplattan kan klienten också hålla kontakt med sina närstående, vilket underlättar kontakten till exempel om avstånden är långa. En anhörig kan ringa ett videosamtal till klientens surfplatta från sin egen dator, smarttelefon eller surfplatta.

Klienterna vid hemvården i Salo- och Someroområdet kommer att få information om distansvården direkt från hemvården.

Distansvården svarar mot ett växande behov av tjänster

Öppnandet av distanstjänstenheten i Salo är en del av utvidgningsplanen för distanstjänster för äldre inom välfärdsområdet. Utvecklingen kommer att möjliggöra införandet av hemvård på distans i hela Varhaområdet. I utvidgningsplanens första skede inleder distanstjänstenheterna verksamheten genom att erbjuda distansvårdsbesök till hemvårdsklienterna. Distanstjänstenheterna är centraliserade verksamheter, med utbildade skötare som gör distansvårdsbesök under alla veckodagar. Senare kommer olika tjänster som bygger på sensorteknik att läggas till distanstjänstenheternas serviceutbud.

– Distansvården svarar mot det växande behovet av tjänster för äldre i det egna hemmet och behovet av nya former av tjänster. Distansvården kommer med digitaliseringens fördelar och möjligheter till den äldre befolkningen, som inte alltid i första hand uppfattas som målgrupp för digitala lösningar. Den utrustning och de system som används i distanstjänsten har utvecklats specifikt för tjänster för äldre, säger Päivi Kaisti, resursdirektör för tjänster för äldre.

Utöver hemvårdens besök möjliggör distansvård gruppaktiviteter på distans, till exempel morgonprogram, övningar för hjärnan, lässtunder, stolgymnastik eller bingo. Gruppverksamhet bedrivs också i samarbete med olika medborgarorganisationer, såsom församlingar, utbildningsinstitutioner och olika organisationer.

Distansvård har varit en centraliserad verksamhet i Åbo redan i fyra år. Klienterna och deras anhöriga har gett bra respons på distansvården och antalet klienter har stadigt ökat. Kunderna har upplevt att vårdbesök på distans möjliggör en god interaktion med skötaren. Dessutom har både klienter och anhöriga berömt möjligheten att kommunicera med varandra med hjälp av distansvårdens surfplatta. För närvarande finns det cirka 180 hemvårdsklienter inom distansvården i Åbo och varje dag görs cirka 200 distansvårdsbesök.