De senaste laboratorieresultaten från ÅUCS syns inte i MittKanta-tjänsten
Nyckelord:Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har blivit medvetet om en olycklig fel i en programvara som påverkar överföringen av ÅUCS Laboratoriers resultat till MittKanta. Felet upptäcktes på ÅUCS och programvaruleverantören försöker åtgärda felet så snart som möjligt.
En patient eller kund som har fått ett laboratorieprov med remiss från ÅUCS specialsjukvård ser inte de senaste resultaten i MittKanta.
Det gäller endast prov som beställts direkt från laboratoriets informationssystem. Därför gäller problemet främst laboratorieundersökningar som beställts av specialsjukvården, inte de som beställts av primärvården. Fördröjningen är för närvarande flera veckor lång.
Provsvaren för de tester som beställts av primärvården överförs till MittKanta som vanligt. Äldre ÅUCS-testresultat kommer också att visas i MittKanta som normalt.
Orsaken ligger i laboratoriets informationssystem och programvaruleverantören försöker åtgärda felet så snart som möjligt.
Problemet har ingen inverkan på analyser eller synligheten av testresultat i patientinformationssystemet.
– Vi beklagar det besvär som fördröjningen av provsvaren innebär för våra kunder, både patienterna och de yrkesgrupper som behandlar dem, säger Kaisu Rantakokko-Jalava, tf. resultatgruppsdirektör för ÅUCS Laboratorier.
Felet kräver inga åtgärder från kundernas sida.