Chatt för mödra- och barnrådgivning och tjänster för äldre har öppnats i Varha-applikationen
Nyckelord:Nästan 30 000 invånare i Egentliga Finland har redan använd Varha-applikationen och antalet användare ökar hela tiden. Nu har chattarna för mödra- och barnrådgivning och för servicehandledning för äldre öppnats i appen.

Rådgivningens chat en efterlängtad nyhet bland kunderna
Chatten för mödra- och barnrådgivning är öppen för familjer i Egentliga Finland mån.–tors. kl. 7.30–14.30 och fre. kl. 7.30–11.30. I chatten ger hälsovårdare råd som rör graviditet, barnets välbefinnande och uppväxt, samt föräldraskap. Kunden kan också boka, omboka och avboka tider till rådgivningen via chatten. Åboborna kan även boka, avboka om omboka rådgivningstider via chatten. Till andra kommuner utökas denna möjlighet under hösten.
– Varha-appen är en stor sak för familjecentertjänsterna. Det är fint att vi får testanvända appen via chatten och att vi så småningom kan bredda våra digitala tjänster för barnfamiljer, säger Terhi Vierikko, chef för familjecentret.
Chatten med rådgivning för äldre ger handledning till äldre och deras anhöriga
Kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland har öppnat en chattjänst i Varha-appen som ett komplement till telefonrådgivningen. Kundhandledningen ger äldre och deras närstående råd om olika servicealternativ som stöder boende i hemmet samt om boendealternativ som välfärdsområdet tillhandahåller och om hur man ansöker om en plats. Kundhandledningen informerar också om lösningar som stöder välbefinnandet, till exempel om verksamhet och tjänster som tillhandahålls av kommuner, företag, föreningar och organisationer. Det är också möjligt att vid behov boka en tid för bedömning av servicebehovet, som genomförs vid ett hembesök.
Chatten med rådgivning för äldre är avsedd för personer över 65 år och deras anhöriga och den är öppen mån.–fre. kl. 9–15. Kundhandledningstelefonen på svenska är öppen mån.–fre. kl. 9–12, tfn 02 262 6174 och på finska mån.–fre. kl. 9–15, tfn 02 262 6164.
-Vi har redan tidigare använt chatten vid sidan om telefonen. Nu finns chatten i Varha-appen. Vi förstår naturligtvis att telefonen är den bästa kontaktkanalen för många äldre, men det finns ett behov för chatten hos till exempel anhöriga. Chatten, liksom telefontjänsten, är avsedd för personer som ännu inte har en klientrelation inom Varhas tjänster, säger Eira Helin, kundhandledningschef.
Antalet användare av Varha-appen fortsätter att växa
Antalet användare av Varha-appen ökar stadigt och nästan 30 000 invånare i Egentliga Finland har redan bekantat sig med appens tjänster. Chatten Sjukdom och hälsovård har till exempel cirka 100 besökare dagligen. Cirka 1 500 kunder besökte chatten Mun- och tandvård i februari.
Varha-appen riktar sig till alla invånare i Egentliga Finland och är en gemensam digital kommunikationskanal för Varhas social- och hälsovårdstjänster samt för ÅUCS-sjukhustjänster. Appen lanserades i oktober 2024 och nya tjänster öppnas varje månad. Öppnandet av olika tjänster sker stegvis under 2024–2026.
Varha-appen kan laddas ner från appbutikerna Google Play och AppStore. Den kan också användas på en dator på adressen digi.varha.fi. Kunden använder appen för att kontakta vårdpersonalen via chattarna och meddelandefunktionen för att få lämplig hjälp, vård och handledning, samt för att få en bedömning av vårdbehovet och boka tid. Vårdpersonalen kan skicka förfrågningar, intyg och vårdanvisningar via appen. Kunden kan också ansluta sig till en bokad distansmottagning via appen.
Läs mer: varha.fi/varha-applikationen