Hyppää pääsisältöön

Mitä tarkoittaa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi?

Hoitopolkusi alkaa, kun otat yhteyttä terveyspalveluihin. Terveydenhuollon ammattihenkilö tekee sinulle hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioinnin, johon sinulla on lakisääteinen oikeus. Arviointi voidaan tehdä puhelimessa, terveysasemalla tai sähköisissä palveluissa. Ammattihenkilön tekemä arvio perustuu terveydentilaasi, oireisiisi, niiden kestoon sekä kokonaistilanteeseesi. Arvion perusteella saat tilanteeseesi sopivaa ohjausta ja neuvontaa tai sinut ohjataan oikean ammattilaisen luokse. Hoito voidaan toteuttaa vastaanotolla, puhelimitse tai etäyhteydellä.

Hoidon tarpeen arvion saat sen päivän aikana, milloin olet ottanut yhteyttä terveyspalveluihin. Kiireelliset asiat hoidetaan 1–3 vrk kuluessa. Kiireettömään hoitoon pääset 14 vrk sisällä yhteydenotosta, paitsi jos asiasi koskee terveysongelmaa, joka ei kuulu hoitotakuun piiriin. Näitä ovat:

  • hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaiset hoitotapahtumat,
  • lausunnot tai todistukset,
  • perusterveydenhuollossa toimivien erikoislääkäreiden vastaanotot,
  • terveysneuvonta,
  • terveystarkastukset tai muut ennaltaehkäisevät palvelut.

Miten saat palvelua?

Kiireellisiin ja kiireettömiin terveysongelmiin saat apua omalta terveysasemaltasi. Jos kyseessä on äkillinen vakava sairastuminen tai loukkaantuminen, sinut ohjataan tarvittaessa päivystykseen. Henkeä uhkaavassa tilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon 112.

Yhteystiedot ja asiointi

Halikon terveysasema, Salo

Kiikalan terveysasema, Salo

Kiskon terveysasema, Salo

Kosken terveysasema, Koski tl

Kuusjoen terveysasema, Salo

Läntinen terveysasema, Salo