Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 26.3.2025 12.26

Varhan sosiaalipalveluissa, vammaispalveluissa ja ikääntyneiden palveluissa käytössä uusi asiakastietojärjestelmä

Avainsanat:

Turun alueen sosiaalipalveluissa sekä kaikissa Varhan alueen vammaispalveluissa, iäkkäiden asiakas- ja palveluohjauksessa, opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa, lastensuojelulaitoksissa, lastensuojelun jälkihuollossa ja perheoikeudellisissa palveluissa sekä taloussosiaalityön yksikössä on maaliskuun alussa otettu käyttöön Varhan yhteinen asiakastietojärjestelmä. Siirtyminen yhteiseen asiakastietojärjestelmään voi edelleen näkyä viiveenä joissakin palveluissa.

Ruutupaitainen harmaantunut mies naputtelee tietokoneen näppäimistöä.

Asiakastietojärjestelmän muutos voi edelleen näkyä viiveenä mm. palvelupäätösten ja taloudellisten tuen päätösten valmistelussa sekä iäkkäiden asiakasohjauksessa. Esimerkiksi ikääntyneiden palveluissa palvelutarpeen arviokäynnit ovat voineet viivästyä. Tietoja on myös siirretty manuaalisesti vanhasta järjestelmästä uuteen mikä on näkynyt joidenkin palvelujen viivästymisenä.

– Yhteiseen asiakastietojärjestelmään siirtyminen on sujunut yleisesti ottaen hyvin sen laajuuteen nähden. Muutos on koskettanut yli 1000 työntekijää ja useita kymmeniä eri yksiköitä. Muutoksen myötä osa työntekijöistä joutuu oppimaan kokonaan uudet työtavat, projektipäällikkö Jenni Tolonen kertoo.

Varhan jäljellä olevissa sosiaalipalvelua järjestävissä yksiköissä siirrytään käyttämään uutta asiakastietojärjestelmää huhtikuussa 2025 ja koko Varha on siirtynyt uuteen asiakastietojärjestelmään toukokuun 2025 loppuun mennessä.

Pahoittelemme asiakkaille mahdollisesti aiheutuvaa häiriötä ja kiitämme ymmärryksestä.

Asiakastietojärjestelmä Lifecare Sosiaalihuolto otetaan Varhassa käyttöön kevään 2025 aikana. Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisellä helpotetaan tiedonkulkua ja työn tekemistä Varhan alueen sote-palveluissa. Yhtenäiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät mahdollistavat tehokkaamman asiakasohjauksen. Lisäksi sote-palveluja käyttävät kansalaiset saavat paremman ja yksinkertaisemman asiointikokemuksen.

Päivitetty 26.3. lisätty tietoa yhteiseen asiakastietojärjestelmään siirtymisen aiheuttamista palvelujen viivästyksistä sekä Jenni Tolosen sitaatti.