Senioreita palveleva Liikkuva resurssikeskus lähtee kiertueelle Varhan kokemusasiantuntijan kanssa
Avainsanat:Liikkuvan resurssikeskuksen neuvonta-auto tuo ikääntyneiden palveluohjauksen ja matalan kynnyksen neuvonnan asiakkaiden luo. Nyt auto on lähdössä teemakiertueelle pysähtyen monen terveysaseman edustalla Varsinais-Suomessa.

Liikkuvan resurssikeskuksen neuvonta-auton voi löytää apteekkien ja kauppojen pihoilta tai jopa lossien takaa saaristosta. Auto vie matalan kynnyksen neuvontapalvelut senioreiden luo.
Ikäihmisille ja heidän omaisilleen suunnattu neuvonta-auto, Liikkuva resurssikeskus, pysähtelee Varhan alueen terveysasemilla huhtikuusta marraskuuhun. Neuvonta-auto löytyy aikataulun mukaisesti terveysasemien edustoilta ja joissakin paikoissa työntekijät löytää asemien aulatiloista.
Kiertueen mukana kulkee Varhan koulutettu kokemusasiantuntija Olavi Rantanen, jolla on omakohtaista kokemusta kuulo-ongelmista, tinnituksesta, astmasta, sydänsairauksista, mielenterveysongelmista ja uniapneasta.
– Jos sinä tai lähimmäisesi sairastuu tai vammautuu, älä jää yksin, Olavi Rantanen kannustaa tulemaan juttusille kanssaan.
Liikkuvassa resurssikeskuksessa on kyse Turun Lähimmäispalveluyhdistyksen ja Varhan yhteistyötoiminnasta, jonka kohderyhmää ovat kotona asuvat seniorit. Neuvonta-auto on käytännössä liikkuva toimisto, joka vie palveluohjauksen ja matalan kynnyksen neuvonnan ihmisten luo.
Juttusille voi tulla matalalla kynnyksellä
Liikkuvan resurssikeskuksen pysäkeillä on tavattavissa Turun Lähimmäispalveluyhdistyksen työntekijä ja Varhan asiakasohjauksen ikääntyneiden palveluohjaaja. Heidän lisäkseen usein mukana on ”vierailevana tähtenä” joku muu ammattilainen tai vapaaehtoinen. Neuvonta-auton väen kanssa voi jutella esimerkiksi kotona pärjäämiseen liittyvistä asioista, yksinäisyydestä ja muista mielen päällä olevista asioista niin iloissa kuin suruissa.
Yhdessä asiakkaan kanssa etsitään järjestöjen ja julkisen puolen palveluista tietoa ja tukea erilaisiin tilanteisiin. Liikkuva resurssikeskus kuulee mielellään myös alueellisia kuulumisia. Pienimuotoista digiapuakin annetaan.
Ajoittain pysäkeillä on jokin erityinen neuvontateema. Käynnistyvällä kiertueella halutaan tarjota senioreille mahdollisuus tavata kokemusasiantuntija ja saada häneltä vertaisena tukea muun muassa kuulo-ongelmiin tai astmaan.
Liikkuvan resurssikeskuksen työntekijät ovat useissa asioissa puheeksiottajia. He esimerkiksi ottavat puheeksi oikeudellisen ennakoinnin, kuten edunvalvontavaltuutuksen ja hoitotahdon.
– Kun juttelemme ihmisten kanssa, sieltä nousee esille eri asioita, Turun Lähimmäispalvelun työntekijät Satu Järvenpää ja Sanna Nurmi sanovat.
Työntekijät jakavat tietoa myös kulttuuri-, liikunta- ja järjestöpalveluista.
– Toimintamme on myös ilon tuomista! Kannustamme senioreita liikkumiseen ja kulttuurin pariin, Järvenpää kertoo.
Neuvonta-auto pysäköi sinne, missä ihmiset arjessaan ovat. Auton voi löytää oman kylän apteekin tai kaupan edustalta, jopa saaristosta lossien takaa.
– Meidän kanssamme saa tulla vapaasti juttusille ilman ajanvarausta, Nurmi kannustaa.
Etsivää ja ennaltaehkäisevää työtä
On ihmisiä, jotka syystä tai toisesta eivät saavu olemassa oleviin neuvontapisteisiin. Joillain on niihin pitkät matkat tai kynnys hakea apua – osa ei edes tiedä, mistä kysyä neuvoa. Erityisesti näitä ihmisiä Liikkuva resurssikeskus haluaa tavoittaa.
– Kaikki eivät myöskään tiedä Varhan tarjoaman ikääntyneiden keskitetyn asiakasohjauksen palveluohjausnumeron olemassaoloa, joten kerromme myös siitä yhdessä palveluohjaajatyöpariemme kanssa, Järvenpää ja Nurmi kertovat.
Samalla kun Liikkuva resurssikeskus vie tietoa, se myös kerää sitä. Jokaisen pysäkin jälkeen kirjataan muistiin esille nousseita aiheita. Jos tietyt aiheet alkavat tietyllä alueella toistua, siitä viedään tietoa eteenpäin esimerkiksi Varhan vanhusneuvostolle tai paikallisille yhdistyksille. Viime aikoina esimerkiksi taloushuolet ovat nousseet useasti esille.
Pysäkit suunnitellaan siten, että neuvonta-auto kulkee erityisesti sellaisissa paikoissa, joissa ei ole muita neuvontapisteitä tai neuvontapalveluita. Lisäksi pysäkkejä voidaan räätälöidä sen mukaan, millaista muuta tapahtumaa paikkakunnalla on.
Liikkuva resurssikeskus
• Neuvonta-auto, joka vie palveluohjauksen senioreiden luo koko Varhan alueella.
• Tarjoaa matalan kynnyksen neuvontaa ja palveluohjausta maksuttomasti ja ilman ajanvarausta.
• Etsivää ja ennaltaehkäisevää työtä.
• Yhteistyötä tehdään eri alojen ammattilaisten sekä paikallisten yhdistystoimijoiden, kuntien ja seurakuntien kanssa.
• Palvelun tuottaa Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry yhteistyötoimintana Varhan kanssa.
• Vuosittain noin 180 palvelupysäkkiä ja 4000 tavoitettua senioria.
• Voitti vuonna 2018 valtakunnallisen Vuoden vanhusteko -palkinnon.
Katso kaikki pysäkit ja aikataulut Liikkuvan resurssikeskuksen sivuilta.
Lisätiedot Varhan kokemusasiantuntijuudesta:
Kokemusasiantuntijat | Varha