Hyppää pääsisältöön

Digiasiointi ja liikkuvat palvelut osana palveluverkkoa

Varhan palvelut tulevat olemaan monikanavaisia. Kiinteissä toimipisteissä annettavien palvelujen rinnalle tuodaan lisää digitaalisia ja liikkuvia palveluja niissä tapauksissa, kun se on toiminnan kannalta mahdollista.

Varhan digiasiointi etenee jo vuonna 2024

Varsinais-Suomessa ollaan ottamassa käyttöön yksi yhteinen Varha mobiilisovellus vuosien 2024–2026 aikana.

Mobiilisovelluksella voi ottaa yhteyttä ja varata ajan joihinkin Varhan palveluihin, tarkastella omia tietoja ja täyttää esitietolomakkeita. Sen kautta voi tehdä itse hoidon tarpeen arviointeja ja käyttää itse- ja omahoito-ohjelmia. Chat-palvelulla on mahdollisuus arvioida hoidon tarvetta ammattilaisen kanssa. Etävastaanotto on mahdollista kaikissa palveluissa, jotka eivät edellytä kasvokkain tapahtuvaa vastaanottoa.

Suunnittelussa otetaan huomioon se, että kaikilla ei ole kyvykkyyttä tai välineitä käyttää digipalveluita.

Liikkuvat palvelut kohtaisivat asiakkaat arkiympäristössään

Liikkuvia palveluita lisättäisiin mm. lapsiperheiden, mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden tarpeisiin koteihin vietävänä asiantuntija- ja kuntoutuspalveluna.

Liikkuvaa palvelua on myös suun terveydenhuollon palveluiden tuominen kouluihin, asumisyksiköihin tai muihin toimipisteisiin, joissa ei ole varsinaista hammaslääkärin vastaanottotilaa.

Liikkuvia diagnostiikkapalveluita ovat tällä hetkellä mm. kotinäytteenotto, silmänpohjatutkimukset ja alueella liikkuva magneettitutkimusrekka.