Hoppa till huvudinnehåll

Digitala och mobila tjänster ingår i servicenätet

Varhas tjänster ska framöver tillhandahållas i flera olika kanaler. Vid sidan av tjänsterna på fasta verksamhetsställen införs fler digitala och mobila tjänster, när det är möjligt med tanke på verksamheten.

Digitaliseringen inom Varha framskrider redan 2024

En mobilapplikation för hela Varha kommer att lanseras 2024–2026.

Med den här mobilappen kan man kontakta social- och hälsovården och boka tid för vissa av Varhans tjänster, granska sina egna uppgifter och fylla i förhandsuppgifter. Med appen kan man själv göra en bedömning av sitt vårdbehov samt använda program för egenvård. Med hjälp av en chattjänst kan vårdbehovet bedömas tillsammans med vårdpersonalen. All service som inte kräver mottagning på plats kan erbjudas som distansmottagning.

Vid planeringen tar man dock hänsyn till att alla inte har möjlighet att använda digitala tjänster.

Mobila tjänster ska möta kunderna i deras vardagsmiljö

De mobila tjänsterna ska utökas och erbjudas som expert- och rehabiliteringsservice i hemmet för bland annat barnfamiljer, klienter inom mental- och missbrukarvården, personer med funktionsnedsättning samt äldre.

Mobila tjänster omfattar också mun- och tandvårdstjänster för skolor, boendeenheter eller andra verksamhetsställen där det inte finns någon egentlig tandläkarmottagning.

Exempel på mobila diagnostiktjänster som tillhandahålls för närvarande är hemprovtagning, ögonbottenundersökning samt magnetundersökning i lastbil.