Murupolku
- Etusivu
- Tietoa meistä
- Asiakkaana hyvinvointialueella
- Sähköisen asioinnin ohjeet
-
eTerveyspalvelut
eTerveyspalvelut
eTerveyspalvelut on sähköinen asiointipalvelu sinun ja terveysasemasi välillä. Palveluiden laajuus riippuu hoitavasta yksiköstä.
eTerveyspalvelut on käytössä Turussa, Naantalissa, Paraisilla, Kemiönsaaressa, Loimaalla ja Oripäässä perusterveydenhuollossa. Lisäksi palvelussa on varattavissa Uudenkaupungin, Kustavin, Pyhärannan, Taivassalon, Vehmaan, Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten kauden 2024–2025 korona- ja influenssarokotukset.
eTerveyspalveluun kirjautumisessa on havaittu häiriö, minkä johdosta palveluun kirjautuminen ei välttämättä onnistu. Palvelun käytön tai sisäänkirjautumisen yhteydessä voi ajoittain tulla virheilmoitus, jossa kerrotaan, että yhteytesi ei ole salattu. Ilmoitus johtuu palvelun sisäisestä virhetilanteesta, eikä estä palvelun käyttöä tai vaaranna käyttäjän tietoturvaa. Virhetilanteen sattuessa kirjaudu palveluun uudelleen tai yritä myöhemmin.
Pahoittelemme tilanteesta aiheutunutta haittaa. Virhe pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.
Muut yhteydenottokanavat toimipisteisiin toimivat normaalisti.
Sähköisen asioinnin sopimus
Sähköisten terveyspalveluiden käyttö edellyttää asiakkuutta ja palvelusopimuksen tekemistä. Ohjeet sopimuksen tekemiseen löydät alta.
Tee sopimus eTerveyspalveluissa
Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät eTerveyspalveluportaalin Lomakkeet -osiosta.
- Kirjaudu eTerveyspalveluun.
- Valitse vasemmalta valikosta ”Lomakkeet”.
- Valitse "Sähköisen asioinnin sopimuslomake".
- Täytä lomake ja valitse lomakkeen oikeasta alakulmasta ”Seuraava”.
- Tarkista lomake ja valitse lomakkeen oikeasta alakulmasta ”Lähetä”.
Käytä tulostettavaa lomaketta
Voit käyttää myös tulostettavaa lomaketta. Täytetty sopimuslomake palautetaan siihen terveydenhuollon toimipisteeseen, missä asioi, esimerkiksi terveysasemalle.
Kirjaudu palveluun
Voit kirjautua palveluun joko pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella. Palvelu on maksuton.
eTerveyspalveluissa käytössä olevat palvelut
Yksiköstä riippuen käytössä on ajanvarauspalvelu, viestipalvelu ja lomakepalvelu. Lisäksi voit päivittää palvelussa perus- ja asiakastietojasi.
Viestipalvelu on tarkoitettu sinun ja terveydenhuollon ammattihenkilön väliseen kiireettömään viestintään. Viestipalvelu ei ole käytössä kaikissa yksiköissä.
Viestipalvelulla esitettyyn kysymykseen vastattaessa käytetään potilastietojärjestelmässä olevia terveystietojasi. Viestit tallentuvat potilastietojärjestelmään.
Viestipalvelu on käytössä:
- Turun neuvoloissa
- Turun diabetesvastaanotolla
- Turun terveysasemilla
- Paraisten terveysasemalla
- Kemiönsaaren terveysasemalla
Ajanvarauspalvelussa voit varata uuden ajan, perua tai siirtää palvelun kautta tekemiäsi ajanvarauksia. Sähköiset ajanvarauspalvelumme ovat rajatut. Ajanvarauspalveluiden laajuus riippuu myös terveydenhuollon yksiköstä. Käytä muita ajanvarauskanavia, jos sopivaa aikaa ei palvelun kautta löydy.
Laboratorioajan Tyks Laboratorion näytteenottopisteille voi varata sähköisesti tästä linkistä: Varaa aika verkossa.
Samanaikaisesti sinulla voi olla varattuna korkeintaan kolme aikaa.
Tietoa kausiepidemiarokotusten järjestämisestä ja ajanvarauksesta löydät Varhan sivulta: Influenssarokotukset Varsinais-Suomessa.
Lomakepalvelun kautta voit toimittaa tietojasi terveydenhuollon ammattilaisille. Lomakepalvelulla voit esim:
- tehdä sähköisen asioinnin sopimuksen
- lähettää hoitotarviketilauksen (Turku, Naantali, Parainen, Kemiönsaari)
- vastata esitietokyselyihin
- lähettää kotimittaustuloksiasi (verensokeri, verenpaine) ammattilaiselle
- lähettää matkailijan rokoteselvityslomakkeen (Turku)
Perustiedot
Perustiedot-välilehdellä näytettävät henkilötiedot tulevat terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä. Tarvittaessa voit vaihtaa puhelinnumeron Perustiedot-sivulla. Huomioithan, että matkapuhelinkentässä voi olla vain yksi puhelinnumero. Muut yhteystietojen muutokset pyydämme ilmoittamaan terveysasemalle.
Perustietoihin lisäämäsi puhelinnumero tulee näkyviin myös potilastietojärjestelmässä. Turvakiellossa olevien henkilöiden on hyvä huomioida tämä.
Asiakkuudet
Asiakkuuksilla tarkoitetaan toimipisteitämme/ammattilaisiamme, joiden kanssa voit asioida sähköisesti. Asiakkuudet muodostuvat niistä paikoista, joissa olet asiakkaana, kuten terveysasema, äitiysneuvola, ehkäisyneuvola jne. Asiakkuuksista riippuen sähköinen asiointi voi sisältää ajanvarauksia, viestipalvelua ja lomakkeiden täyttöä.
Puolesta asiointi eTerveyspalveluissa
eTerveyspalveluiden kautta voit hoitaa myös perheesi asioita. Puolesta asiointi edellyttää sähköisen asioinnin sopimusta ja/tai Suomi.fi-valtuutusta.
Alle 12-vuotiaan lapsen huoltajalla on mahdollisuus hoitaa lapsensa terveysasioita sähköisen asioinnin kautta. Huoltajan tulee tunnistautua palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla/mobiilivarmenteella, jonka jälkeen huoltajan tulee hakea alle 12-vuotiaan puolesta asioinnin valtuutus suomi.fi-palvelun kautta (linkki palveluun näytön oikeassa yläkulmassa nimen alla: Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta).
Lisäksi asiointi edellyttää, että huoltaja täyttää ensimmäisellä kirjautumiskerralla sähköisen asioinnin sopimuksen lapsen puolesta eTerveyspalveluissa.
Huom! Huoltajan tulee hakea puolesta asioinnin valtuutus Suomi.fi-palvelun kautta jokaisella asiointikerralla. Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät palvelun Lomakkeet -osiosta sekä tästä linkistä.
Kun asioit ensimmäistä kertaa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti
- Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin.
- Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto "Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta". Suomi.fi-palvelu aukeaa.
- Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta "Valitse ja siirry asiointipalveluun". Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti "Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta".
- Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Henkilötiedot". Tarkasta lapsesi tiedot. Lisää matkapuhelinnumero, johon haluat lapsesi asioita koskevat tekstiviestit.
- Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Lomakkeet" ja "Sähköisen asioinnin sopimuslomake" ja paina painiketta "Täytä". Sähköisen asioinnin sopimuslomake avautuu. Lomakkeella otat käyttöön sähköisen asioinnin lapsellesi eTerveyspalveluissa.
- Täytä sähköisen asioinnin sopimuslomake : valitse tekstiviestit, web-viestit, ilmoitukset, voimassaoloaika ja kohta "Hyväksy palvelun käyttöehdot". Paina painiketta "Seuraava", tarkasta lomake ja paina lopuksi painiketta "Lähetä".
- Nyt voit aloittaa asioinnin alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa.
Kun asioit jatkossa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti
- Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin.
- Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto 'Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta'. Suomi.fi-palvelu aukeaa.
- Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta 'Valitse ja siirry asiointipalveluun'. Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti 'Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta'.
- Nyt voit asioida alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa.
12–17-vuotiaan lapsen puolesta asiointi on mahdollista 18-vuoden ikään asti tai kunnes lapsi kykenee ikänsä ja kehitystasonsa puolesta päättämään omasta hoidostaan. Jos lapsi tai nuori ei halua asioida itse, hän voi antaa huoltajalleen luvan puolesta asiointiin. Puolesta asiointia varten huoltajan on tehtävä sähköisen asioinnin sopimus yhdessä 12-17-vuotiaan lapsen kanssa. Sopimus tehdään paperisella lomakkeella, joka palautetaan lasta hoitavaan terveydenhuollon yksikköön.
18-vuotta täyttänyt henkilö voi valtuuttaa toisen yli 18-vuotiaan puolesta-asioijakseen. Tuolloin henkilön on annettava valtuudet puolesta-asioijalle esimerkiksi kirjautumalla eTerveyspalveluihin ja täyttämällä Suomi.fi-valtuutustietojen hallinta -osiossa pyydetyt valtuutustiedot. Suomi.fi-valtuutustietojen hallinta löytyy portaalinäkymän oikean ylälaidan valikosta, jonka tunnuksena on henkilön nimi. Lisäksi on täytettävä sähköisen asioinnin sopimus, joka on täytettävissä eTerveyspalvelussa sähköisesti.
Jos puolesta asioitava henkilö ei itse kykene täyttämään Suomi.fi-valtuutustietoja sähköisesti, edellytetään paperisen sopimuslomakkeen täyttämistä. Lomake palautetaan puolesta asioitavan henkilön hoitavaan terveydenhuollon yksikköön. Lomakkeen palautuksen yhteydessä puolesta asioijan henkilöllisyys sekä mahdollinen valtuutus puolesta-asiointiin tarkistetaan.