Murupolku
- Etusivu
- Tietoa meistä
- Asiakkaana hyvinvointialueella
- Asiakasmaksut ja asiakaslaskutus
-
Asiakaslaskutus ja ohjeet
Asiakaslaskutus ja ohjeet
Tältä sivulta löydät tietoja ja ohjeita asiakaslaskutuksesta.
Maksun maksaminen, maksusuunnitelmat ja eräpäivän siirrot
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen lähettämät laskut tulee maksaa eräpäivään mennessä ja käyttää maksamisessa laskulla olevaa viitenumeroa.
Suosittelemme e-laskusopimuksen käyttöönottoa, koska yhdellä e-laskusopimuksella saat kaikki Varhan lähettämät laskut kätevästi verkkopankkiisi. E-laskusopimuksen yksilöintitietona on henkilötunnus.
Tee e-laskusopimus omassa verkkopankissasi. Oikea laskutusaihe löytyy laskuttajan nimellä ”Varsinais-Suomen hyvinvointialue” tai y-tunnuksella ”3221065-1”. Syötä yksilöintitiedoksi laskun saajan henkilötunnus.
Mikäli tarvitset apua tai ohjeita verkkopankin osalta, kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiin.
Jos sinulla on tarvetta siirtää eräpäivää tai laatia maksusuunnitelma, ole yhteydessä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen laskutuksen asiakaspalveluun.
p. 02 313 1141 (pvm/mpm)
Puhelinpalvelu palvelee ma–to klo 9–11. Valitse puhelinvalikosta nro 1.
Mahdollisen eräpäivän siirron tai maksusuunnitelman tekeminen Varhan toimesta edellyttävät, että lasku ei ole ehtinyt erääntyä ja aiemmat laskut on maksettu. Jos laskua ei ole eräpäivään mennessä maksettu, se siirtyy Revire Perintä Oy -perintätoimiston perittäväksi. Katso lisätietoa kohdasta "laskujen perintä".
Jos haet eräpäivän siirtoa tai maksusuunnitelmaa toisen täysi-ikäisen henkilön puolesta, sinulla tulee olla voimassa oleva valtakirja valtuutuksen antajalta. Toisen puolesta asiointiin oikeuttaa huoltajuus, valtakirja, edunvalvontapäätös tai vahvistettu edunvalvontavaltuutus. Vapaamuotoisen valtakirjan voi antaa vain täysi-ikäinen ja oikeustoimikelpoinen henkilö.
Suosittelemme lähettämään valtakirjan Suomi.fi-palvelun kautta tai postitse Varhan kirjaamoon.
Suomi.fi-palvelu
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kirjaamo
Vapaamuotoisessa valtakirjassa tulee olla
- riittävät tiedot valtuuttajan ja valtuutetun tai valtuutettujen yksilöimiseksi
- tieto siitä, mitä asioita valtuutus koskee
- tieto siitä, saako valtuutetulle antaa asioiden hoitamiseksi salassa pidettäviä tietoja valtuuttajasta (luvan voi antaa esim. etuustietojen ja muiden taloudellista asemaa koskevien tietojen tai terveydentilaa koskevien tietojen antamiseen)
- voimassaoloaika (toistaiseksi tai määräajan)
- valtuuttajan allekirjoitus, nimenselvennys ja päiväys.
Maksukatto
Kalenterivuoden aikana asiakkaalle aiheutuville terveydenhuollon kustannuksille on säädetty vuotuinen maksukatto, joka on 762 euroa vuonna 2024.
Maksukattoa kerryttävää yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana kertyneet maksut. Kertymä määräytyy hoitojakson mukaisesti, ei laskun eräpäivän tai maksupäivän.
Palveluiden käyttäjän on itse seurattava maksukaton täyttymistä (laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 6 a §). Alkuperäiset maksukuitit on säilytettävä ja ne on esitettävä pyydettäessä.
Alle 18-vuotiaiden käyttämistä palveluista perityt maksut lasketaan yhteen hänen huoltajansa maksujen kanssa.
Maksukaton täytyttyä asiakas saa maksukaton piiriin kuuluvat palvelut pääsääntöisesti maksutta kyseisen kalenterivuoden loppuun asti. Poikkeuksena on lyhytaikaisesta laitoshoidosta 18 vuotta täyttäneeltä perittävä enintään 25,10 euron hoitopäivämaksu, niin sanottu ylläpitomaksu.
Hyvinvointialue saa kerätä välttämättömiä tietoja asiakkaan maksukaton täyttymisen seuraamiseksi. Lisäksi hyvinvointialueella on oikeus saada julkiselta tai yksityiseltä palveluntuottajalta välttämättömät tiedot maksukaton täyttymisen seuraamiseksi salassapitosäännösten estämättä.
Maksukaton piiriin kuuluvat
- perusterveydenhuollon avosairaanhoidon palvelut
- erikoissairaanhoidon poliklinikan tutkimus ja hoito
- päiväkirurginen toimenpide
- suun ja hampaiden tutkimus ja hoito hammasteknisiä kuluja lukuun ottamatta
- suun ja leukojen erikoissairaanhoidon hoitotoimenpide
- terveydenhuollon ammattihenkilön antamasta fysioterapiasta, neuropsykologisesta kuntoutuksesta, ravitsemusterapiasta, jalkojenhoidosta, puheterapiasta, toimintaterapiasta ja muusta niihin rinnastettavasta toimintakykyä parantavasta ja ylläpitävästä hoidosta
- sarjahoidon maksut
- tilapäinen kotisairaanhoito ja tilapäinen kotisairaalahoito
- lyhytaikainen laitoshoito (Terveydenhuoltolaki 67 §)
- lyhytaikainen päivä‐ ja yöhoito
- lyhytaikainen laitospalvelu (Sosiaalihuoltolaki 22 §)
Maksukaton piiriin eivät kuulu
- sosiaalihuollon palvelut
- tulosidonnaiset maksut
- palvelusetelin tai kuljetuspalveluiden omavastuuosuudet
- tilapäinen kotihoito
- ateriat, ikäihmisten tuki‐ ja turvapalvelut
- päiväkuntoutus ja lyhytaikaishoito eli ympärivuorokautinen palveluasuminen ja yhteisöllinen asuminen ikäihmisten yksiköissä
- ikääntyneiden palveluiden kotihoidon kuntouttava arviointijakso
- ikääntyneiden palveluiden arkikuntoutus tukipalveluna
- kuntouttava päivätoiminta tukipalveluna
- omaishoitajan lakisääteisen vapaan ajalta hoidettavalta perittävät maksut
- terveydenhuollon todistusmaksut
- käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta perittävä maksu
- sairaankuljetus
- laitoskuntoutus, jota annetaan kehitysvammaisen erityishuollosta annetun lain tai vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain mukaisia palveluja saavalle henkilölle (Terveydenhuoltolaki 29 §)
Maksukaton täytyttyä asiakas saa maksukaton piiriin kuuluvat palvelut pääsääntöisesti maksutta kyseisen kalenterivuoden loppuun asti. Poikkeuksena on lyhytaikaisesta laitoshoidosta 18 vuotta täyttäneeltä perittävä enintään 25,10 euron hoitopäivämaksu, niin sanottu ylläpitomaksu.
Asiakasmaksulain mukaan maksuvapautta voi hakea maksukaton täyttymisvuotta seuraavan kalenterivuoden loppuun mennessä.
Toimi näin
Ota yhteyttä puhelimitse ma–to klo 9–11 numeroon p. 02 313 1141 (valinta 2).
Hakemukseen tulee liittää alkuperäiset tositteet kaikista niistä maksukattoon kuuluvista, muualla kuin Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, kalenterivuoden aikana kertyneistä maksuista, jotka halutaan huomioitaviksi.
Julkaisemme myöhemmin verkkosivuillamme lomakkeen maksuvapautuksen hakemista varten.
Liikaa suoritetut maksut
Jos palvelun käyttäjä on maksanut maksukattoon sisältyvistä palveluista enemmän kuin 762 euroa kalenterivuoden aikana, hänellä on oikeus saada liikaa suoritetut maksut takaisin – poikkeuksena lyhytaikaisen laitoshoidon ylläpitomaksu.
Todistus maksukaton ylittymisestä
Maksuvapautukseen oikeuttava vapaakortti postitetaan asiakkaalle. Todistukseen merkitään asiakkaan ja hänen alle 18-vuotiaiden lastensa nimet ja henkilötunnukset sekä maksuvapautusaika. Todistus koskee kaikkia todistuksen haltijan alle 18-vuotiaita lapsia. Maksuvapautustodistus esitetään hoitoon hakeuduttaessa muualla kuin Varsinais-Suomen hyvinvointialueen palveluissa (julkisissa).
Muutoksenhakuohje asiakasmaksuihin
Oikaisuvaatimusoikeus
Asiakasmaksupäätökseen tai asiakasmaksua koskevaan laskuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään: Varsinais-Suomen hyvinvointialue.
Laskuun ei voi vaatia oikaisua, mikäli lasku perustuu aiemmin tehtyyn asiakkaan maksukykyyn perustuvaan erilliseen päätökseen.
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös tai lasku on kohdistettu taikka jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös tai lasku välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tai laskun tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on toimitettava Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Kirjaamon yhteystiedot:
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kirjaamo
PL 52, 20521 Turku
Käyntiosoite (ma–pe klo 9–15.30): Kiinamyllynkatu 4-8, Tyks U-sairaala
(sisäänkäynti 3A), B-osa, 4 krs, 20520 Turku
Puhelinnumero: 02 313 5913
Faksinumero: 02 313 3613
Sähköposti: [email protected]
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tai laskusta tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua päätöksen/ laskun lähettämisestä. Sähköisesti toimitettu päätös tai lasku katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu-tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Jos oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa, oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
- päätös/lasku, johon haetaan oikaisua
- millaista oikaisua vaaditaan sekä
- millä perusteella oikaisua vaaditaan
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.
Oikaisuvaatimus ei poista velvollisuutta maksaa laskun eräpäivän jälkeen syntyneitä viivästyskorkoja, mikäli oikaisuvaatimus hylätään ja lasku on jätetty oikaisuvaatimuksen vuoksi maksamatta.
Maksujen alentaminen ja laskuttamatta jättäminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista perittävistä asiakasmaksuista määrätään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa laissa (734/1992) ja asetuksessa (912/1992).
Asiakasmaksun alentamisesta ja perimättä jättämisestä säädetään asiakasmaksulain 11 §:ssä, jonka mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin, kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai hänen perheensä toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden täyttämistä.
Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulosta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden.
Palvelut tuottava hyvinvointialue voi päättää, että
- muitakin kuin 1. momentissa tarkoitettuja maksuja voidaan jättää perimättä tai alentaa 1 momentissa tarkoitetuilla perusteilla; tai
- maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos siihen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen.
Maksujen alentaminen ja perimättä jättäminen koskee sosiaalihuollon maksuja sekä terveydenhuollon tulosidonnaisia maksuja. Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen ei koske terveydenhuollon tasamaksuja. Varsinais- Suomen hyvinvointialue (myöhemmin Varha) ei ole tehnyt päätöstä siitä, että maksamatta olevia terveydenhuollon tasamaksuja alennettaisiin tai jätettäisiin perimättä sillä perusteella, että maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista, eikä huollollisista syistä.
Palvelusetelin omavastuuosuuteen ei voida käyttää alentamista tai perimättä jättämistä, koska asiakasmaksujen kohtuullistamista koskeva sääntely ei koske palveluseteliä. Palvelusetelin arvoa on mahdollista tarvittaessa korottaa palvelusetelilain 8 § mukaisesti.
Asiakasmaksun alentamista ja perimättä jättämistä voi hakea alla olevan taulukon esimerkkien mukaisesti sosiaalihuollon maksuihin sekä terveydenhuollon tulosidonnaisiin maksuihin.
Palvelu | Voidaanko alentaa tai jättää perimättä? |
Säännölliset kotona annettavat palvelut (kotihoito, lapsiperheiden kotipalvelu) | Kyllä |
Pitkäaikaiset asumispalvelut (pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen, pitkäaikainen perhehoito, pitkäaikainen laitoshoito) | Kyllä |
Tilapäiset kotona annettavat palvelut (lapsiperheiden kotipalvelu) | Kyllä |
Tukipalvelut (siivous-, ateria- ja peseytymispalvelut) | Kyllä |
Lyhytaikaiset asumispalvelut | Kyllä |
Lyhytaikainen sosiaalihuollon laitospalvelu (tasamaksu) | Kyllä |
Lyhytaikainen perhehoito (tasamaksu) | Kyllä |
Terveydenhuollon tasasuuruiset maksut (esim. poliklinikkamaksut, suun terveydenhuollon maksut, tilapäinen kotisairaanhoito tai kotisairaalahoito, sarjahoitomaksut, kuten fysioterapia) | Ei |
Lyhytaikainen terveydenhuollon laitoshoito | Ei |
Varhan on annettava asiakkaalle tietoa asiakasmaksun alentamisesta ja perimättä jättämisestä. Tieto on annettava ennen ensimmäistä palvelutapahtumaa tai sen yhteydessä. Jos tiedon antaminen ei ole mahdollista ennen palvelutapahtumaa tai sen yhteydessä, sen voi antaa myöhemminkin, kuitenkin viimeistään asiakasmaksua perittäessä. Tieto on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää sen sisällön. Tietoa annettaessa asiakkaalle on annettava sen tahon nimi ja yhteystiedot, jolta asiakas voi tarvittaessa pyytää lisätietoja.
Lisätiedot
Asiakas voi tarvittaessa pyytää lisätietoja Varhan asiakasmaksuyksiköstä numerosta: 02 313 1141 (ma–to klo 9–11, linja 2 tai 3).
Maksujen alentamista ja perimättä jättämistä koskevan valmistelun perustana on asiakkaan, hänen huoltajansa, edustajansa tai edunvalvojansa hakemus. Hakemus voi olla vapaamuotoinen tai asiakas voi käyttää hyvinvointialueen omaa hakemuspohjaa, jonka saa tulostettua alta. Hakemuslomakkeen saa myös omalta työntekijältä tai asiakasmaksuyksiköstä.
Hakemuksessa tulee mainita, mille ajalle tai mistä lähtien maksun alennusta tai vapautusta haetaan, millä perusteilla (tulot/menot) ja mitä palvelua hakemus koskee. Hakemuksessa tulee myös perustella, millä tavoin asiakasmaksu vaarantaa asiakkaan tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai elatusvelvollisuuden toteuttamista.
Hakemuksen liitteeksi tulee toimittaa hakijan ja hänen puolisonsa (myös avopuolison):
- viimeksi vahvistettu verotuspäätös (jos ei ole jo toimitettu palvelumaksun tuloselvitystä varten)
- kuluvan vuoden esitäytetty veroilmoitus erittelyosineen (jos ei ole jo toimitettu palvelumaksun tuloselvitystä varten)
- tulo- ja menotositteet, joihin hakemuksessa vedotaan
- asiakkaan ja mahdollisen puolison kaikkien pankkitilien tiliotteet tapahtumatietoineen kolmen kuukauden ajalta ennen hakemuksen jättöpäivää
- mahdollinen toimeentulotukipäätös
- velkajärjestelyssä olevalta kopio maksuohjelmasta
- muut selvitykset ja asiakirjat, joihin hakemuksessa vedotaan
Pyydämme täyttämään allekirjoitetun hakemuksen mahdollisimman tarkasti ja sisällyttämään hakemukseen kaikki tarvittavat liitteet. Puutteellinen hakemus hidastaa asian käsittelyä ja hakemus tarvittaessa palautetaan tai se voi johtaa kielteiseen päätökseen.
Asiakkaan ja hänen laillisen edustajansa on annettava viranomaiselle kaikki ne tiedot, joita viranomainen tarvitsee maksun alentamisen tai poistamisen tarpeen arvioimiseksi (Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 20§).
Asiakasmaksun alentamisesta tai kokonaan perimättä jättämisestä päättää Varhan delegointipäätöksen mukaan asiakasmaksuyksikön henkilökunta. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva arviointi tehdään yksilöllisesti asiakkaan ja perheen kokonaistaloudellisen tilanteen arvioinnin pohjalta.
Maksu voidaan muuttaa pääsääntöisesti hakemiskuukauden alusta lukien tai tapauskohtaisesti takautuvasti enintään kuuden (6) kuukauden ajalta, jos todetaan, että maksun muuttaminen on välttämätöntä. Maksun alentamista koskeva päätös voi olla kertaluonteinen, määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva (kuitenkin enintään 12 kk) asiakkaan kokonaistilanne huomioiden.
Mikäli asiakkaan tai perheen palveluntarve muuttuu tai kokonaistaloudellisessa tilanteessa tapahtuu muutoksia päätöksen voimassaoloaikana, siitä tulee ilmoittaa Varhan asiakasmaksuyksikköön. Varhalla on oikeus periä asiakasmaksut takautuvasti, mikäli maksun määräämistä koskeva päätös on perustunut asiakkaan tai hänen edustajansa antamiin virheellisiin tietoihin. Maksu oikaistaan takautuvasti enintään vuoden ajalta (Asiakasmaksulaki 10j §).
Asiakkaalle annetaan kirjallinen päätös maksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen tehtyyn hakemukseen (myös kielteinen päätös). Päätöksen mukana on aina oikaisuvaatimusohje.
Asiakasmaksun alentamista ja perimättä jättämistä koskevan päätöksen pohjaksi laaditaan aina asiakasmaksun alennuslaskelma, josta ilmenee asiakkaan maksukyky.
Huomioitavat nettotulot
- palkka- yrittäjä-, ja eläketulot
- Kelan tai vakuutusyhtiöiden maksamat etuudet (esim. sairauspäiväraha, vanhempainetuudet, työttömyysetuudet, asumistuki, hoitotuki)
- pääomatulot
- korko- ja osinkotulot
- kaikkien lasten lapsilisät ja eläkkeet
- kaikkien lasten elatustuet / elatusavut
- omaishoidon tuki
Huomioitavat menot
Asiakasmaksun alentamisen tai perimättä jättämisen hakemuksen liitteeksi tulee toimittaa tositteet menoista.
- vuokra / hoitovastike
- lämmityskulut (esim. sähkö tai öljylämmitys)
- kiinteistövero
- vesimaksu
- mahdolliset muut pakolliset kiinteistökulut (esim. nuohous, jätemaksu, tiemaksu)
- asuntolainan korot
- opintolainan korot
- auton ostoon liittyvät korot, jos auton hankintaan on myönnetty tukea vammaispalvelulain perusteella
- kotihoidon tukipalvelumaksut ja päivätoimintamaksu, jotka liittyvät asiakkaan kotihoidon asiakkuuteen (ateria- ja kauppapalvelujen kuljetuskustannukset, saunapalvelu ja turvapuhelin)
- yksityinen turvapuhelinmaksu (kuukausivuokra tms.), joka ei liity asiakkaan kotihoidon asiakkuuteen
- elatusapu
- ulosmittaus
- Liitteeksi tulee toimittaa ulosottoviraston ulosottopäätös, koonti velallisen ulosottoasioista. Liitteestä tulee ilmetä ulosmitattava summa, mistä tulosta se ulosmitataan, ulosoton alkamis- ja loppumispäivä. Jos ulosmittauksen päättymispäivää ei ole tiedossa, asiakas tai hänen asioidensa hoitaja on velvollinen ilmoittamaan siitä viipymättä Varhan asiakasmaksuyksikköön, kun asiakas tai hänen asioidensa hoitaja on saanut tietää ulosmittauksen päättymispäivän.
- yksityisen henkilön velkajärjestely
- Liitteeksi kopio käräjäoikeuden päätöksestä ja/tai maksuohjelma mikäli käräjäoikeuden päätöksestä ei ilmene maksun suuruutta
- kotivakuutus (ns. peruskotivakuutus) omassa asumiskäytössä olevaan asuntoon
- mahdollinen muu pakollinen asuinkiinteistön vakuutus omassa asumiskäytössä olevaan kiinteistöön
- pitkäaikaiset reseptilääkkeet (määrätty 3 kuukaudeksi tai yli) mikäli lääkekustannuksia ei ole huomioitu asiakasmaksua määrätessä:
- Liitteeksi asiakkaan tulee esittää reseptit ja kuitit pitkäaikaisista lääkkeistä. Lääkekustannuksia huomioidaan enintään vuotuisen lääkekaton verran
Menot, joita ei huomioida
- käsikauppalääkkeet
- terveydenhuoltomenot (maksukatto)
- hieronta ja muut vastaavat palvelut
- asiakkaan erityistarpeista johtuvat vaatemenot tai hoitotarvikkeet, jotka korvataan muun lain nojalla tai jotka eivät ole terveydentilan tai sairauden hoidon kannalta välttämättömiä
- harrastemenot
- vakuutusmaksut (poikkeuksena pakolliset asuinkiinteistön vakuutukset ja kotivakuutus asiakkaan omaan käytössä olevaan asuntoon)
- kulutus- tai joustoluotot
- rahoitusvastike
- asunto- ja opintolainat, asunto- ja opintolainan korot
- perintövero
- oikeudenkäyntikulut
- kuljetuspalvelujen omavastuuosuudet
- muut kodinhoitokulut
- omistuksessa olevien asuntojen remonttikulut ja muut mahdolliset kulut, jotka liittyvät omaisuuden ylläpitoon
- yksityisen palveluasumisen vapaaehtoiset ja asumiseen liittyvät pakolliset palvelupaketit
Asiakkaan tulee ilmoittaa ja valmistelijan tulee huomioida muut mahdolliset sosiaali- ja terveydenhuollon maksuihin jo myönnetyt maksunalennukset, maksukatot hakemusta vastaavalle ajalle sekä mahdollinen myönnetty toimeentulotuki. Asiakkaan tulee seurata ja olla tietoinen terveyspalvelujen ja lääkekustannusten maksukattojen täyttymisestä sekä hakeutua tarvittaessa omahoitotarvikejakelun asiakkaaksi.
Asiakkaan tulee hakea Kansaneläkelaitoksesta tarvittavat etuudet (ei tarkoita toimeentulotukea) ennen asiakasmaksun alentamisen tai perimättä jättämisen hakemista (tai hakea etuudet mahdollisimman pian jälkikäteen).
Arvioitaessa asiakkaan maksukykyä tai vaarantaako maksun periminen henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista, huomioidaan myös puolison tulot ja menot avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa kotona asuvien pariskuntien kohdalla.
Mikäli henkilöt ovat avioliitossa, mutta asuvat eri osoitteissa (toinen kotona ja toinen esimerkiksi pitkäaikaisessa laitoshoidossa), heillä katsotaan olevan erilliset taloudet. Puolison tuloja ja menoja ei tällöin huomioida asiakasmaksun alentamisen tai perimättä jättämisen laskelmassa.
Hakijan maksukyvyn laskentaperusteen lähtökohtana on, että tuloista vähennetään menot, jonka perusteella arvioidaan, vaarantuvatko henkilön tai perheen toimeentulon edellytykset tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttaminen asiakasmaksun vuoksi.
Hakijalle määritellään käyttövara alennuslaskelmalle alla olevan taulukon mukaisesti (luvut päivittyvät vuosittain indeksikorotusten mukaisesti). Hakijalle tulee jäädä toimeentulotuen perusosa (v. 2024 yksin asuva 587,71 €) tai pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen vähimmäiskäyttövara (v. 2024 182 €) tai pitkäaikaisen laitoshoidon vähimmäiskäyttövara (v. 2024 122 €) riippuen asiakkaan vakituisesta asuinpaikasta ja palvelusta. Asiakasmaksulaissa on määritelty, miten asiakasmaksut määräytyvät kyseisissä palveluissa.
Jos alennuslaskelma jää negatiiviseksi, maksua alennetaan laskelman osoittaman alijäämän verran. Jos alennuslaskelman tulos on positiivinen, perustetta maksun alentamiseen ei ole.
Asiakasmaksu | Käyttövaran suuruus / kk |
Ympärivuorokautinen palveluasuminen | 182 € |
Pitkäaikainen perhehoito | 182 € |
Pitkäaikainen laitoshoito | 122 € |
Palveluasuminen | Kelan toimeentulotuen perusosa (vuonna 2024, 587,71 €) |
Kotona asuvan asiakkaan laskelmassa huomioidaan toimeentulotuen perusosa, jolla asiakas kattaa ravintomenot, henkilökohtaiseen ja kodin puhtauteen liittyvät menot, ilman lääkärin määräystä apteekista saatavat lääkkeet ja hoitotarvikkeet, vähäiset terveydenhuoltomenot, virkistys- ja harrastusmenot, puhelimen käyttömenot, vaatteiden osto- ja huoltomenot sekä paikallisliikenteen käyttöön liittyvät menot, autopaikan vuokran, lehtien tilausmaksut sekä muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot, esim. polttoainekulut. (Laki toimeentulotuesta § 7a). Mikäli asiakkaalla on puoliso tai alaikäisiä lapsia, huomioidaan kullekin oma toimeentulotuen perusosa Kelan vuosittain määrittelemän toimeentulotuen perusosan mukaisesti perhekoosta riippuen.
Pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa tai pitkäaikaisessa perhehoidossa käyttövaralla on tarkoitus kattaa esimerkiksi asukkaan henkilökohtaiset hygieniamenot, parturi-kampaamomaksut, jalkojenhoitajan palvelut, vähäiset terveydenhuoltomenot (esimerkiksi lääkärin, kotisairaanhoidon ja fysioterapeutin palvelut, sairaala- ja kotisairaalamaksut, silmälasit ja hammashoito), kauppapalvelu, lääkkeet (sikäli kun niitä ei huomioitaisi vähennyksenä asiakasmaksua laskettaessa), paikallisliikenteen maksut, henkilökohtaisten sanomalehtien tilausmaksut, puhelimen käyttömenot, vaatemenot sekä harrastustoiminnan menot.
Jos asiakkaan palvelu vaihtelee kuukauden aikana esimerkiksi sairaalan ja kodin välillä, lasketaan käyttövara vakituisen asuinpaikan/asumismuodon mukaisesti. Niissä tilanteissa, joissa asiakkaalla on riittävästi omaa ja/tai yhteisvarallisuutta puolison kanssa, katsotaan varallisuuden kattavan toimeentulotuen perusosan tai asumismuodon mukaisen käyttövaran asiakkaan itsensä ja mahdollisesti myös puolison sekä alaikäisten lasten kohdalla (katso kohta 2.2).
Jos asiakkaalle on myönnetty täydentävää tai ennaltaehkäisevää toimeentulotukea, asiakasmaksun alentamisen suuruus määräytyy myönnetyn toimeentulotuen kuukausittaisena keskiarvona. Edellytyksenä on, että täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotukeen oikeutettuja menoja on seuraavien 6 kuukauden aikana.
Henkilön tai perheen toimeentulon edellytysten tai lakisääteisen elatusvelvollisuuden ei katsota vaarantuvan, jos asiakkaalle jää edellä esitetyn laskentamallin perusteella lakisääteiset tai muut kunnan erikseen määrittämät käyttövarat.
Jos asiakkaalla on tilapäisiä maksuvaikeuksia, voi asiakas ottaa yhteyttä asiakasmaksujen palvelunumeroon p. 02 313 1141 (ma–to klo 9–11, linja 1) sopiakseen maksusuunnitelmasta (kuten eräpäivän siirto tai erääntyneen laskun maksaminen useammassa erässä).
Laskujen perintä
Varhan aloittaa laskujen perinnän vaiheittain 27.6.2024 alkaen. Varhan maksuvalvonnan tiimi huolehtii laskujen maksuvalvonnasta ja perintään siirrosta. Varsinainen perintäpalvelu on ulkoistettu perintäyhtiö Revire Perintä Oy:lle.
Jos laskua ei ole eräpäivään mennessä maksettu, se siirtyy Revire Perintä Oy -perintätoimiston hoidettavaksi. Ennen varsinaisia perintätoimia asiakas saa perintäyhtiöltä maksumuistutuksen. Laskun siirryttyä perintäyhtiölle maksujärjestelyistä sovitaan suoraan perintäyhtiön kanssa. Revire Perintä Oy:n kautta tulleet laskut tulee maksaa laskulla olevalla viitenumerolla suoraan Revire Perintä Oy:n pankkitilille.
Perunkirjoitus on toimitettava kolmen (3) kuukauden kuluessa kuolinpäivästä, ellei Verohallinto ole myöntänyt lisäaikaa perunkirjoituksen toimittamiselle. Verohallinnon myöntämästä lisäajan myönnöstä tulee toimittaa dokumentti Varhan maksuvalvonnalle.
Perunkirjoitusta varten voi kuolinpesän pesänilmoittaja tiedustella vainajan avoimena olevan saatavan määrää Varhalta. Suosittelemme lähettämään saldopyynnön Suomi.fi-palvelun kautta tai postitse Varhan kirjaamoon.
Jos kuolinpesä todetaan varattomaksi ja asiakkaalla on hyvinvointialueen maksamattomia laskuja kuollessaan, voi pesänilmoittaja toimittaa perukirjan Varhan kirjaamoon ja pyytää laskujen mitätöimistä kuolinpesän varattomuuteen perustuen. Kuolinpesälle ilmoitetaan kirjallisesti mahdollisesta laskujen mitätöinnistä.
Kuolinpesä voi toimittaa perukirjat suoraan Varhan kirjaamoon.
Onko sinulla kysyttävää laskustasi?
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen laskutuksen asiakaspalvelu palvelee ma–to klo 9–11 p. 02 313 1141. Ota valmiiksi esille lasku, josta sinulla on kysyttävää ennen kuin soitat asiakaspalveluun.
Asiakasmaksut Varsinais-Suomen hyvinvointialueella
Asiakasmaksut ovat samat koko Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.