Varsinaissuomalaisten sote-palvelut jatkuvat vuoden vaihtuessa tutuissa asiointipisteissä
Avainsanat:Hyvinvointialueen aloitus ei tuo muutoksia varsinaissuomalaisten sote-palveluihin, sillä palvelut jatkuvat tutuissa asiointipaikoissa tuttujen ammattilaisten kanssa. Myös kaikki sote-palveluiden puhelinnumerot pysyvät muutoksessa samoina.
Varsinaissuomalaisten terveysasemat, neuvolat, sairaalapalvelut, kotihoitoalueet jne. pysyvät vuoden vaihtuessa samoina, eikä luvassa ole suuria muutoksia palveluihin.
– Asiakkuudet ja palvelut jatkuvat vuodenvaihteessa pääasiassa samalla tavalla kuin aiemminkin. Asiakkaiden ei tarvitse itse tehdä mitään tai soittaa mihinkään. Tärkeintä on se, että asiakkaat varaavat edelleen aikojaan niistä jo tutuiksi tulleista ajanvarausnumeroista, jotka siirtyvät kunnista hyvinvointialueelle, asiakkuusjohtaja Pasi Oksanen Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta sanoo.
Ainoa muuttuva asia ovat puhelinvaihteennumerot, sillä kuntien puhelinvaihteet eivät jatkossa voi automaattisesti kääntää puheluilta sote-palveluihin. Uudet vaihteennumerot korvaavat kuntien puhelinvaihteet hyvinvointialueelle soitettaessa.
– Olemme varautuneet siihen, että puhelimet ruuhkautuvat ja palveluissa voi olla hitautta ensi vuoden alussa. Kyseessä on kuitenkin yksi Suomen historian suurimmista hallinnollisista muutoksista ja tämä tulee viemään aikaa, Oksanen muistuttaa.
Jatkossa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen palvelut löytyvät kootusti osoitteesta: www.varha.fi.
Vasta avautunut verkkopalvelu on vielä alkutekijöissään ja se tulee täydentymään palvelutietojen osalta vielä koko ensi vuoden ajan.
Asiakkaan ääni kuuluviin palveluiden kehittämisessä
Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle on luotu myös yhtenäinen palautejärjestelmä, joka otetaan käyttöön heti 1. tammikuuta. Hyvinvointialueen verkkopalvelusta löytyvän palautejärjestelmän kautta saadaan asiakkailta tärkeää tietoa palveluiden toimivuudesta.
Tämän lisäksi hyvinvointialueen toimipisteistä löytyy vuoden 2023 aikana paperiset palautelomakkeet niille asiakkaille, jotka eivät voi tai halua käyttää sähköisiä palautekanavia. Palautetta tullaan keräämään myös palauteautomaateilla, jotka ovat käytössä kaikissa terveysasemien, suun terveydenhuollon, kuntoutuksen, mielenterveys- ja päihdepalveluiden, laboratorioiden sekä yhteispäivystyksen toimipisteissä. Lisäksi Tyks-sairaalapalveluissa asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta tekstiviestikyselyn kautta.
– Asiakkaan kokemukset palveluista ja niiden toimivuudesta ovat meille tärkeää ydintietoa, jotta osaamme suunnata palveluiden kehittämistä niihin kohtiin, jotka ovat asiakkaiden näkökulmasta osoittautuneet toimimattomiksi. Uudessa strategiassamme korostuvat ystävällisyys ja palveluiden vaikuttavuus. Asiakkaiden kokemukset toimivat sekä mittareina että kehittämisimpulsseina, projektipäällikkö Karoliina Luukkainen hyvinvointialueen valmisteluorganisaatiosta toteaa.
Asiakaspalautteen lisäksi hyvinvointialueella tullaan panostamaan vahvasti asiakkaiden osallisuuteen. Vuoden 2023 alussa toimintansa aloittavat mm. alueelliset vaikuttamistoimielimet (nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto, vammaisneuvosto ja monikulttuurisuusneuvosto) sekä hyvinvointialueen kouluttamat kokemusasiantuntijat. Laajempi osallisuusohjelma toimenpiteineen valmistellaan ensi kevään aikana.
Varha tutuksi -asiakasinfotilaisuus järjestetään 19. joulukuuta klo 18.