Varhan Instagram-kanava sai kehuja ProComin Oma Media -kilpailussa
Avainsanat:Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Instagram-kanava @VarhaHyvinvointi osallistui viestinnän ammattilaisten järjestö ProComin Oma Media -kilpailuun loppuvuonna 2023. Varha ei yltänyt palkintosijoille, mutta sai analyysin Instagram-kanavan sisällöstä, kehityskohteista ja onnistumisista. Varhan Instagram oli ainoa kilpailuun ilmoitettu sosiaalisen median kanava.
Analyysissa sanotaan, että Varhan Instagram-tilin suurin vahvuus on ennakkoluulottomuus. ”Olette saaneet kunnioitettavan seuraajamäärän tilillenne ja valinneet sen rohkeasti yhdeksi viestinnän ja työnantajamielikuvan (rekrytointi) välineeksi ja kanavaksi.”
Parhaita sisältöjä ovat arvioinnin mukaan Reels-videopätkät, joissa henkilökunta osallistuu videon tekoon pilke silmäkulmassa. Lisäksi esimerkiksi hoidollisia tai lääketieteellisiä metodeja ja välineitä esittelevät sisällöt koettiin kiinnostaviksi.
Analyysissa kehutaan kanavan suunnitelmallisuutta. ”On hyvä, että Instagram-tilillä ennakoidaan ja merkataan teemapäiviä kuten Svenska Dagen. On myös hyvää palvelua ja sitoutumista, että lupaatte julkaista tilille koko viikon ajan ja vastata kysymyksiin. Toinen hyvä esimerkki on kansainvälinen toimintaterapiapäivä. Teemapäivinä julkaisujen tekeminen voi johtaa siihen, että tykkäyksiä tulee enemmän.”
Tulosta käydään läpi some-klinikoilla
Kanavan kehitysehdotuksena ehdotettiin muun muassa entistä enemmän kuvia, joissa on mukana Varhan henkilökuntaa. Raati vinkkasi myös, että kanavan sisältökonsepteja voisi vielä kehittää. Kehitysehdotuksia käydään läpi tarkemmin Varhan Instagram-päivittäjien some-klinikoilla.
– Kanavan kantava voima ovat ehdottomasti omaleimaiset, itsensä näköiset ja työmme monipuolisuudesta kertovat Varhan hyvintekijät. Henkilökuntamme heittäytyy Instagramin sisältöjen tekemiseen todella upeasti ja ennakkoluulottomasti! Iloksemme tämä välittyi myös Oma Median -arvioinnissa, viestintäsuunnittelija ja Varhan some-manageri Eeva Hämäläinen sanoo.
Voittajaksi ulkoministeriön lehti
Vuoden 2023 Oma Media -kilpailun voiton vei toistamiseen ulkoministeriön Kehitys-Utveckling-lehti. Lehti voitti Oma Media -kilpailun myös vuonna 2021. Tuomariston mukaan Kehitys-Utveckling-lehden formaatti on tarkkaan mietitty ja sen konsepti on monipuolinen. Lehti on korkeatasoinen, uskottava ja laadukas. Kehitys-Utvecklingin ulkoasu tekee lukukokemuksesta elämyksellisen.
Tuomaristoon kuuluivat kokoomuksen viestintä- ja yhteyspäällikkö Raine Tiessalo, graafisen suunnittelun toimisto Dog Designin AD ja yksi kolmesta perustajaosakkaasta Petri Salmela, viestinnän konsultti Kaisa Alapartanen, viestintästrategi, konsultti ja kouluttaja Heidi Korva, Suomen suurimman podcast-tuotantoyhtiö Suomen Podcastmedian perustaja Juhani Pajunen, kestävän kehityksen ja vastuullisuuden asiantuntija Riikka Rantakari, johtava asiantuntija Tero Huovinen Milttonista ja graafinen suunnittelija Pekka Piippo.