Varha yhtenäistää digipalveluaan uudella mobiilisovelluksella
Avainsanat:Varsinais-Suomen hyvinvointialue ottaa pitkän askeleen kohti tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia palveluja, kun alueen asiakkaille tulee käyttöön digisovellus. Jatkossa asukkaat voivat hoitaa yleisimpiä sosiaali- ja terveydenhuollon asiointejaan suoraan mobiililaitteistaan.
Sovellus saadaan käyttöön osittain jo loppuvuodesta. Sovelluksen toimittajaksi on valittu Terveystalo.
- Uudistus yhdenmukaistaa käytäntöjämme ja helpottaa palvelujemme saatavuutta. Haluamme helpottaa varsinaissuomalaisten arkea. Noin 90 prosentilla 16–89-vuotiaista asiakkaista on käytössään älypuhelin. Tähän palvelutarpeeseen haluamme vastata ja sujuvoittaa asiointia, kertoo hyvinvointialuejohtaja Tarmo Martikainen.
Asiakkaan mobiili ja ammattilaisen työpöytä käyttöön samaan aikaan
Asiakkaille tarkoitettu mobiilisovellus sekä ammattilaisten työpöytä on tarkoitus julkaista samaan aikaan.
Sovelluksella voi esimerkiksi ottaa yhteyttä Varhaan, käydä videovastaanotolla, varata ajan, tarkastella omia tietoja tai täyttää esitietolomakkeita.
- Asiointi helpottuu, kun asiakkaat voivat sovelluksen kautta asioida Varhan ammattilaisten kanssa nykyistä joustavammin ja tarkastella omia palvelutietojaan. Ammattilaiset puolestaan saavat työtään helpottavia työkaluja asiakasohjaukseen. Näin palveluohjaus sujuvoituu ja ammattilaisten työaikaa vapautuu muuhun asiakastyöhön, kertoo asiakkuusjohtaja Pasi Oksanen.
Mobiilisovelluksen kilpailutuksen järjesti Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueiden it-kumppani ja yhteishankintayksikkö 2M-IT Oy. Yhteisen kilpailutuksen myötä Varha ja Satakunnan hyvinvointialue Sataha saavat käyttöönsä saman toimittajan mobiilisovelluksen alustan.
Mistä on kyse?
- Yksi yhteinen sotepalveluiden mobiilisovellus koko Varsinais-Suomeen. Digipalveluita voi käyttää myös tietokoneella.
- Sovelluksella voi esimerkiksi ottaa yhteyttä Varhaan, käydä videovastaanotolla, varata ajan, tarkastella omia tietoja tai täyttää esitietolomakkeita.
- Sovellus tulee vaiheittain käyttöön, ensimmäiset palvelut syksyllä 2024.