Asiakkaan ääni kuuluviin kehittämistyössä – Varhan osallisuusohjelma valmistelussa
Avainsanat:Varhan osallisuusohjelma on parhaillaan valmistelussa. Siinä asetetaan tavoitteet ja kuvataan keinot, joilla alueen asukkaiden ja Varhan asiakkaiden monipuoliset osallistumismahdollisuudet toteutuvat. Lisäksi ohjelmassa linjataan asiakasosallisuuden kehittämistoimenpiteistä.
Osallisuusohjelmaan sisällytetään monipuoliset keinot ja linjaukset siitä, kuinka asiakasosallisuutta Varhan organisaatiossa toteutetaan ja kehitetään.
Alkuvuoden aikana on jo ehditty pystyttää Varhan asiakaspalautejärjestelmä, vaikuttamistoimielinten työ on käynnistynyt ja lisäksi Varhaan on koulutettu omia kokemusasiantuntijoita palvelutuotannon kehittämistyössä hyödynnettäväksi.
Kuluvan vuoden aikana Varhalle laaditaan vaikutusten ennakkoarvioinnin malli, jotta merkittävissä päätöksissä osattaisiin kattavasti huomioida niiden vaikutukset erilaisiin väestöryhmiin sekä väestön hyvinvointiin ja terveyteen.
Järjestöjen rooli asiakkaan äänen viestijänä on merkittävä, joten järjestökumppanuus ja yhteistyö näkyvät vahvasti osallisuusohjelmassa.
Kokemus kuulluksi tulemisesta sekä päätöksentekoon osallistumisesta lisää asiakkaiden sitoutumista palvelusuunnitelmaan. Tämä parantaa palvelun vaikuttavuutta. Myös lainsäädäntö edellyttää hyvinvointialueilta monipuolista asiakasosallisuuden mahdollistamista.
Ohjelma valmis loppuvuodesta 2023
Osallisuusohjelman luonnos valmistuu alkusyksyn aikana ja sitä tullaan käsittelemään mm. vaikuttamistoimielimissä ja Varhan johtoryhmissä. Ohjelma hyväksytään aluehallituksen käsittelyn jälkeen loppuvuodesta aluevaltuustosta.
Osallisuusohjelma tulee sisältämään myös yhtenäiset linjaukset kokemusasiantuntijatoiminnalle.