Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 9.6.2023 15.41

Asiakasohjaus Soihdun toiminta laajeni kesäkuun alussa uusille alueille

Avainsanat:

Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle perustettiin keväällä uusi monialainen sote-yksikkö, Asiakasohjaus Soihtu, jossa annetaan asiakasohjausta. Tehtävänä on yhdessä asiakkaan kanssa löytää ratkaisuja asiakkaan tilanteeseen ja tarvittaessa ohjata asiakas oikeaan palveluun. Toiminnan pilotit käynnistyivät maaliskuun alussa ja kesäkuun alusta Soihtu-toiminta käynnistyi myös uusilla alueilla.

Neljä henkilöä vierekkäin. Yksi on kyykyssä, toinen istuu säkkituolilla ja kaksi seisoo. Henkilöiden takana seinällä on punaisen sävyinen taulu.

Naantalin, Raision ja Ruskon tiimiläisiä.

Maaliskuun 2023 alussa Soihtu-tiimien pilotointi aloitettiin kahdella alueella, toinen Salossa ja Somerolla ja toinen alueella, johon kuuluvat Uusikaupunki, Vehmaa, Taivassalo, Kustavi, Laitila, Pyhäranta, Masku, Nousiainen ja Mynämäki. 1.6.2023 alkaen Soihtu-tiimien toiminta on käynnistetty myös kahdella uudella alueella: toinen tiimi palvelee aluetta, johon kuuluvat Pöytyä, Aura, Koski Tl, Lieto, Loimaa, Marttila ja Oripää, ja toinen tiimi aluetta Naantali, Raisio ja Rusko.

Lue lisää: Uusi monialainen sote-yksikkö kokoaa yhteen sosiaalihuollon neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin

Naantalin, Raision ja Ruskon uuden Soihtu-toimipisteen johtavaksi sosiaalityöntekijäksi valittu Ulrika Salo kokee Soihdun yhteisajattelun tarpeelliseksi ja hedelmälliseksi. Toimipisteessä koko moniammatillinen tiimi on saatu myös fyysisesti sijoitettua saman katon alle osoitteeseen Raisiontori 7B. Vaikka työ on hyvin liikkuvaa ja usein jalkaudutaan myös asiakkaiden koteihin, yhteinen tukikohta tulee varmasti tiivistämään monialaisen tiimin synergiavaikutuksia, mikä on kaiken A ja O, etenkin keskustelevassa työssä.

Vaikka toiminta on vielä alkumetreillä, tilanne Naantalin, Raision ja Ruskon tiimissä näyttää hyvältä. Asiakasohjaus Soihtu tarjoaa asiakkaille monipuolista asiakasohjausta ja ohjataan oikea-aikaisesti oikean palvelun piiriin.

Ulrika iloitsee myös sitä, että muutosten aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta kaikki tehtävät on saatu täytettyä. Tämä kertoo myös siitä, että ammattikunta on vakuuttunut toimintamallin toimivuudesta. Tämän ansiosta yksikköön onkin saatu koottua motivoitunut ja osaava tiimi.

Soihtu-tiimi tarjoaa sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointia. Soihtuun voit olla yhteydessä, jos olet huolissasi omasta, lastesi tai läheistesi tilanteesta. Ikääntyneiden, yli 65-vuotiaiden, osalta palvelun tarve kartoitetaan ikääntyneiden asiakasohjauksessa. Soihtu-tiimiin voi matalalla kynnyksellä olla yhteydessä Varhan alueen asukas tai hänen läheisensä, eikä yhteydenotto edellytä asiakkuutta sosiaalihuollossa tai lastensuojelussa. Lisäksi ammattilaiset ja viranomaiset voivat konsultoida Soihtu-tiimiä. Jos kyseessä on kiireellinen asia, ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai hätäkeskukseen.

Alla Soihtu-tiimien alueelliset yhteydenottokanavat. Tiimit palvelevat arkisin klo 8.30–15.

  • Mynämäki, Uusikaupunki, Pyhäranta, Kustavi, Taivassalo, Laitila, Masku, Nousiainen, Vehmaa
    p. 02 410 7301
  • Loimaa, Lieto, Oripää, Aura, Marttila, Koski Tl, Pöytyä
    p. 02 410 7302
  • Raisio, Rusko, Naantali
    p. 02 410 7305
  • Salo, Somero
    p.
    02 410 7306

Tietoa Soihtu-tiimistä ja niiden yhteystiedot löytyvät myös Varhan sivustolta.
Neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollossa (Asiakasohjaus Soihtu)