Hoppa till huvudinnehåll

Universitetssocial- och hälsocentralens verksamhet

Universitetssocial- och hälsocentralen utgör en del av basservicen i Varha, samtidigt som den stöder kompetens, utveckling och forskning i samarbete med aktörer för forskning, utveckling, innovation och lärande inom organiseringens resultatområde. Koncept med en universitetssocial- och hälsocentral är nytt och det vidareutvecklas i samarbete med bl.a. social- och hälsovården, socialvården, funktionshinderservicen, tjänster för äldre samt ÅUCS sjukhustjänster. Det krävs också ett nära samarbete med olika läroanstalter.

Universitetssocial- och hälsocentralens serviceområde och serviceenheter:

1. Kunskap, utveckling och forskning

  • Teamet för vidareutbildning i allmänmedicin
  • Undervisningshälsostationen
  • Mun- och tandvårdens undervisningsklinik

2. Integrationsteam och specialiserade team

Enheten för arbets- och funktionsförmåga

  • Företagshälsovårdsenheten i Nystad
  • Polikliniken för funktionsförmåga
  • Projekt som stöder arbetsförmågan (utvidgning av programmet för arbetsförmåga och IPS)

Medling i brottmål och tvistemål

3. Centraliserad produktion av distanstjänster

 Universitetssocial- och hälsocentralens verksamhet grunder sig på två mål i Varhas strategi: effektivitet och universitetskoppling. Målet är att implementera de så kallade TKIO-elementen (forskning, utveckling, innovationer och lärande, inklusive undervisning och utbildning) som ingår i universitetsverksamheten, inte bara inom den specialiserade sjukvården utan också inom basservicen. Universitetssocial- och hälsocentralens roll är att samordna ovannämnda frågor med tillgängliga resurser för tjänster på basnivå. 

För att vården och tjänsterna ska bli effektivare krävs det konkreta åtgärder på lång sikt i form av samarbete mellan olika aktörer, och även ändringar i kulturen. Effektivitet uppstår genom att personalen och patienterna och kunderna samverkar. Det behövs bland annat kompetensutveckling och satsningar på evidensbaserad verksamhet. Målet är att göra patienternas och klienternas vård- och servicevägar smidigare, så att man med de tillgängliga resurserna kan producera största möjliga hälso- och välfärdsnytta.