Murupolku
- Etusivu
- Tietoa meistä
- Ammattilaisena hyvinvointialueella
-
Tietoa palvelusetelistä palveluntuottajille
Tietoa palvelusetelistä palveluntuottajille
Ohessa palveluntuottajille tietoa palvelusetelistä ja lupamenettelynä järjestettävistä palveluista.
Palvelusetelit
Palvelusetelillä järjestettävissä palveluissa edellytetään palveluntuottajalta sääntökirjan yleisen osan ja palvelukohtaisen osan lukemista sekä sitoutumista kummankin osan ehtoihin. Palveluntuottajan toiminnan tulee olla sääntökirjojen vaatimusten mukaista.
Palveluetelin sääntökirjat ovat palvelukohtaisia. Toimintaa koskevat vaatimukset ja hakeutumisessa vaaditut liitteet vaihtelevat palveluittain, joten on tärkeää tarkistaa palveluntuottajaa koskevat vaatimukset ja hakeutumisessa vaaditut liitteet palvelusetelin sääntökirjoista.
Ennen palvelusetelituottajaksi hakeutumista, palveluntuottajan tulee omalta osaltaan varmistaa, että palvelutuotanto ja hakeutumisen vaaditut liitteet ovat sääntökirjojen edellytysten mukaisia ja tuottajalla on valmiudet palvelusetelituottajaksi toimimiseen huomioiden myös sääntökirjoihin kirjatut raportointivaatimukset.
Kaikilta palveluntuottajilta edellytetään Vastuu Groupin Luotettava Kumppani -palveluun liittymistä. Lisää tietoa Luotettava Kumppani -palvelusta löytyy osoitteesta www.vastuugroup.fi
Palveluseteleitä hallinnoidaan PSOP-järjestelmässä Parasta palvelua -verkkopalvelussa. Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen tapahtuu verkkopalvelun kautta.
Järjestelmän kautta palveluntuottaja myös laskuttaa hyvinvointialuetta antamastaan palvelusta.
Hakeutuminen palvelusetelituottajaksi otetaan käsittelyyn, kun kaikki sääntökirjan mukaiset vaaditut pakolliset liitteet ovat PSOP:ssa. Hakeutumisen käsittelyssä kaikkien liitteiden sisältö tarkastetaan, huomioiden palvelukohtaiset palvelusetelin sääntökirjat ja lainsäädäntö.
Dokumenttien tarkastamisen jälkeen, palveluntuottajan yhteyshenkilöön ollaan yhteydessä ja informoidaan hakeutumisen etenemisestä. Hakeutumisen käsittely voi sisältää myös yrityksen toimitiloissa tehtävän ohjaus- ja neuvontakäynnin. Hakeutumisen tarkastamisen yhteydessä voidaan ohjata täydentämään ja korjaamaan mahdolliset puutteelliset tiedot.
Pääsääntöisesti hakeutumiset käsittelevät Varsinais-Suomen hyvinvointialueen valvontakeskuksen valvontakoordinaattorit. Viimeistään 3 kk kuluessa hakeutumisesta tehdään kielteinen tai myönteinen viranhaltijapäätös ja käsittelystä laaditaan tarkastusmuistio.
- Henkilökohtaisen avun palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,20 Mb)
- Jalkojenhoidon palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,38 Mb)
- Kotihoidon palvelustelipalvelun sääntökirja (pdf 1,43 Mb)
- Kuntouttavan työtoiminnan palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,34 Mb)
- Lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,34 Mb)
- Lääkkeiden koneellisen annosjakelun palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,52 Mb)
- Omaishoidon tuen palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,25 Mb)
- Siivouksen palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,25 Mb)
- Suun terveydenhuollon palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,56 Mb)
- Yhteisöllisen asumisen palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,36 Mb)
- Yleislääkärin vastaanottopalvelujen palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 1,15 Mb)
- Ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelipalvelun sääntökirja (pdf 2,12 Mb)
Liitedokumenttien pohjat
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää lupamenettelynä seuraavia palveluita:
Lupajärjestelmän mukaisella menettelyllä voidaan järjestää palveluja, joissa riittää vähimmäisvaatimuksina palveluun liittyvät lakien mukaiset velvoitteet sekä palveluntuottajan ammattipätevyydet. Tämän lisäksi voidaan asettaa vähäinen määrä muita vaatimuksia ja edellytyksiä (mm. palvelut suomen ja ruotsin kielellä).
Lupajärjestelmän mukaisia palveluja ei säännellä palvelusetelipalvelujen tapaan sääntökirjalla, vaan kullekin palvelulle määritellään kirjalliset palveluntuottajaksi hyväksymisen edellytykset ja vastuut.
Lupajärjestelmää hallinnoidaan PSOP-järjestelmässä Parasta palvelua -verkkopalvelussa. Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen tapahtuu verkkopalvelun kautta.
Osassa palveluita palveluntuottaja laskuttaa hyvinvointialuetta antamastaan palvelusta PSOP-järjestelmän kautta, osassa käytetään verkkolaskutusta.
Asiakkailla on palvelusetelipalvelujen tapaan mahdollisuus valita itse haluamansa hyvinvointialueen hyväksymien palveluntuottajien joukosta.
Lupajärjestelmän mukaisten palvelujen käyttöä laajennetaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueella vuoden 2024 aikana.
Lupajärjestelmän mukaiset palveluntuottajaksi hyväksymisen edellytykset:
- Toiminta on lääketieteellisesti asianmukaista ja toiminnassa otetaan huomioon potilasturvallisuusmääräykset.
- Palveluntuottajan tulee olla Valvirassa rekisteröity jalkojenhoitaja, jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittanut, tai jalkojenhoidon osaamisalan suorittanut lähihoitaja.
- Palveluntuottajalla tulee olla voimassa oleva potilasvakuutus.
- Palveluntuottajalla tulee olla voimassa oleva riittävä vastuuvakuutus.
- Palveluntuottajan tulee kirjautua PSOP-järjestelmään, johon palveluntuottaja kirjaa hinnastonsa ja antamansa palvelut. Järjestelmässä tapahtuu jalkojenhoitopalvelun seuranta ja maksatus (maksuehto 30 pv netto). Laskutuksen tulee perustua tosiasiallisiin ja toteutuneisiin käynteihin.
- Palvelu tapahtuu joko kotikäyntinä tai palveluntuottajan tiloissa.
- Palvelun saaminen perustuu aina palvelupäätökseen.
- Palvelua tulee tarjota joko suomen tai ruotsin kielellä.
Palveluntuottaja vastaa siitä, että:
- Henkilökunnan ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset toteutuvat koko sopimuskauden ajan.
- Henkilökunnan koulutus ja perehtyneisyys vastaa terveydenhuollon ammattihenkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain säännöksiä.
- Henkilökunnan työsuhteissa noudatetaan vähintään niitä työsuhteen ehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava saman laatuisessa työssä.
Lupajärjestelmän mukaiset palveluntuottajaksi hyväksymisen edellytykset:
- Palveluntuottajan tulee kirjautua PSOP-järjestelmään, johon palveluntuottaja kirjaa hinnastonsa. Järjestelmässä tapahtuu pyykkipalvelun kokonaisseuranta ja maksatus, jonka tulee perustua tosiasiallisiin ja toteutuneisiin palveluihin (maksuehto 30 pv netto).
- Palveluntuottajalla tulee olla voimassa oleva riittävä vastuuvakuutus.
- Henkilökunnan työsuhteissa noudatetaan vähintään niitä työsuhteen ehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava.
- Palveluntuottajan tulee huomioida kohderyhmän ikä ja toimintakyky.
Lupajärjestelmän mukaiset palveluntuottajaksi hyväksymisen edellytykset:
- Palveluntuottajalla tulee olla lupajärjestelmän voimassaoloajan tarvittava lupa antaa palvelua.
- Palveluntuottajalla tulee olla optikkoliikkeen näönhuollon palveluista vastaava optikko.
- Näöntutkimuksen suorittaa ja silmälasimäärityksen tekee laillistettu optikko, jolla on rajattu lääkkeenmääräämisoikeus.
- Palveluntuottaja vastaa siitä, että henkilökunnan ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset toteutuvat koko sopimuskauden ajan.
- Palveluntuottaja vastaa siitä, että henkilökunnan työsuhteissa noudatetaan vähintään niitä työsuhteen ehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava kyseisessä palvelussa.
- Palvelun saaminen perustuu kouluterveydenhoitajan lähetteeseen (THL/STM Näönseulonta kouluterveydenhuollossa Tiedä ja toimi -ohje 05/2019). Tutkimuksesta lähetetään palaute lähettävään kouluterveydenhuoltoon paperikirjeenä tai salatun sähköpostin liitteenä.
- Näöntutkimus ja silmälasimääritys ovat maksuttomia koululaiselle ja Varhalle. Tutkimuksesta annetaan tutkimuksen tulokset koululaiselle riippumatta siitä, mistä optikkoliikkeestä silmälasit hankitaan. Silmälasit perhe maksaa itse.
- Jos tarvitaan silmälääkärin tutkimusta, koululainen lähetetään Varhan tai sopimuksen tehneen silmälääkärin vastaanotolle kouluterveydenhuollon maksusitoumuksella maksuttomaan tutkimukseen.
- Palveluntuottajan tulee tarjota palveluja suomen ja ruotsin kielellä. Mikäli muunkielisten asiointiin tarvitaan tulkkia, tulkkauskustannuksista huolehtii Tilaaja. Tulkin tilaamisesta sovitaan yhdessä Tilaajan tulkkipalveluista vastaavan henkilön ja palveluntuottajan kanssa.
- Palveluntuottajan tulee kirjautua PSOP-järjestelmään.
- Palveluntuottajalla tulee olla riittävä vastuuvakuutus.
- Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden kansallisten luovutusperusteiden mukaisesti valmisperuukki voidaan luovuttaa lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä iho ja/tai syöpäsairaalle asiakkaalle, jolla on laaja-alaista hiustenlähtöä sairaudesta tai hoidosta johtuen.
- Peruukkeja luovutetaan yleensä yksi vuodessa.
- Palvelun saaminen perustuu aina palvelupäätökseen.
- Valmisperuukkien tulee soveltua lääkinnällisiksi apuvälineiksi ja materiaalien tulee olla myrkyttömiä.
- Peruukkien tulee olla CE-merkittyjä ja niiden tulee täyttää EUn suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten ja viranomaisten antamat määräykset.
- Sopivuustakuu on vähintään kolme kuukautta ja takuuaika alkaa peruukin luovutuksesta potilaalle.
- Peruukeista tulee olla eri malleja, kokoja, värejä, pituuksia ja osassa peruukeista tulee olla päälaen alueella monofilamenttiosa.
- Peruukkipalvelu sisältää peruukin arvion, mittauksen, sovituksen, tarvittavat muutokset, leikkaus/muotoilu, peruukin käytön ja huollon opastuksen. Peruukki on aina sovitettava. Asiakas saa sekä suulliset että kirjalliset käyttö- ja hoito-ohjeet.
- Peruukkien arviointiin ja sovituksiin liittyvästä asiakaspalvelusta huolehtivalla henkilöllä tulee olla hiusalan perustutkinto ja/tai parturi-kampaajan ammattitutkinto ja peruukkialaan perehdyttävä koulutus sekä vähintään yhden (1) vuoden työkokemus peruukkipalvelusta, jolla tarkoitetaan peruukin arviointia, mittausta, sovitusta, muutosten tekemistä, leikkausta/muotoilua sekä käytönopastusta asiakkaalle. Palveluntuottaja vastaa siitä, että henkilökunnan ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset toteutuvat.
- Henkilökunnan työsuhteissa noudatetaan vähintään niitä työsuhteen ehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava.
- Palveluntuottajalle suositellaan riittävän vastuuvakuutuksen ottamista.
- Palveluntuottajan tulee kirjautua PSOP-järjestelmään, johon palveluntuottaja kirjaa hinnastonsa ja antamansa palvelut. Tässä palvelussa järjestelmä toimii toimittajahallintamallilla.
- Laskutuksen tulee perustua tosiasiallisiin ja toteutuneisiin palveluihin.
- Palveluntuottaja on velvollinen ilmoittamaan, tarjoaako yritys palvelua suomeksi, ruotsiksi vai molemmilla kieleillä.
- Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden kansallisten luovutusperusteiden mukaisesti rintaproteesi voidaan luovuttaa lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä asiakkaalle, jolla on tehty joko osa- tai koko rinnanpoistoleikkaus.
- Proteesi uusitaan 1,5 - 3 vuoden välein tarpeen mukaan.
- Palvelun saaminen perustuu aina palvelupäätökseen.
- Rintaproteesien tulee täyttää EUn suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten ja viranomaisten antamat määräykset lääkinnällisistä laitteista.
- Palvelu sisältää tavallisen, proteesiliivin taskuun sijoitettavan rintaproteesin (koko- tai osaproteesi/kuorikko), proteesin yksilöllisen sovituksen ja tuotteen käytön ohjaamisen.
- Palveluntuottajalla tulee olla valikoimassaan useita eri proteesimalleja, -kokoja ja -sävyjä.
- Rintaproteeseille asetetut vähimmäisvaatimukset:
- korvaa poistetun rinnan muotoa ja painoa
- luonnollisen tuntuinen, pehmeä ja ihoystävällinen
- muoto mukautuu käyttäjän vartalon liikkeisiin
- kokonaisuudessaan pesuaineella pesunkestävä (käsisaippua ja vesi)
- Tuotetakuun tulee olla vähintään yksi (1) vuosi ja sopivuustakuu kolme (3) kuukautta. Takuuaika alkaa tuotteen luovutuksesta asiakkaalle. Palveluntuottaja ei vastaa tuotteen virheellisestä käytöstä johtuvista vioista.
- Asiakkaan on päästävä apuvälinesovitukseen palveluntuottajalle kymmenen (10) työpäivän kuluessa asiakkaan yhteydenotosta.
- Palveluntuottaja luovuttaa rintaproteesin asiakkaalle. Asiakas saa sekä suulliset että kirjalliset käyttö- ja hoito-ohjeet.
- Rintaproteesipalvelua antavien henkilöiden on oltava koulutettuja terveydenhuollon ammattilaisia (Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä 559/1994) ja heidän tulee esittää todistus käydystä rintaproteesikoulutuksesta. Ko. henkilöillä tulee olla vähintään vuoden (1) työkokemus rintaproteesituotteiden sovituksesta. Palveluntuottajaksi voidaan hyväksyä myös muun kuin terveydenhuollon palveluntuottaja, edellyttäen että henkilöstöllä on vaadittu rintaproteesikoulutus sekä vuoden (1) työkokemus. Palveluntuottaja vastaa siitä, että henkilökunnan ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset toteutuvat.
- Henkilökunnan työsuhteissa noudatetaan vähintään niitä työsuhteen ehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava.
- Palveluntuottajalle suositellaan riittävän vastuuvakuutuksen ottamista.
- Palveluntuottajan tulee kirjautua PSOP-järjestelmään, johon palveluntuottaja kirjaa hinnastonsa ja antamansa palvelut. Tässä palvelussa järjestelmä toimii toimittajahallintamallilla.
- Laskutuksen tulee perustua tosiasiallisiin ja toteutuneisiin palveluihin.
- Palveluntuottaja on velvollinen ilmoittamaan, tarjoaako yritys palvelua suomeksi, ruotsiksi vai molemmilla kielillä.
Yhteystiedot
Palveluntuottajien tukisähköposti teknisissä ja palveluntuottajan hakeutumiseen liittyvissä ongelmatilanteissa: [email protected]
Liitedokumenttien sisältöön liittyvissä kysymykset: [email protected]
Asiakkaiden palveluseteliasioihin liittyvissä kysymyksissä tulee aina ottaa yhteys palvelusetelin myöntäjään.
Palveluntuottajarekisteri Soteri
Uusi palveluntuottajarekisteri Soteri otettiin käyttöön 1.1.2024. Valveri-rekisterin käyttö päättyi joulukuussa 2023. Valveri-rekisterissä olleet rekisteröinnit ovat siirtyneet sellaisenaan uuteen rekisteriin. Palveluntuottajat voivat jatkaa toimintaansa normaalisti.
Uudet yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat rekisteröidään Soteriin. Toiminimellä toimivat terveydenhuollon itsenäiset ammatinharjoittajat muuttuivat uuden lain myötä yksityisiksi palveluntuottajiksi.
Soterissa voit tehdä rekisteröintihakemuksia, -ilmoituksia ja -muutoksia sosiaali-, terveydenhuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyen. Soteri-rekisteri on Valviran ja aluehallintovirastojen yhteinen rekisteri. Tutustu Soteriin tarkemmin.